Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Laura Mor –CR) Fins a quatre delegacions han treballat amb el consell pastoral de Sant Feliu de Llobregat per definir un document marc sobre l'acció educativa d'aquesta església diocesana. Es tracta de l'Itinerari educatiu, per a una acció d'unitat educativa, una proposta de llarg recorregut que les delegacions de família i vida, catequesi, ensenyament i joventut presenten aquests dies als diferents agents educatius implicats, amb l'objectiu de definir accions concretes i avaluables, que millorin l'evangelització.

El delegat de Joventut de Sant Feliu, Carles Muñíz, explica la intenció de fons de coordinar aquestes delegacions en un objectiu comú i prioritari: “Hem volgut tornar a fer aquesta mirada sobre infants, adolescents i joves perquè siguin una prioritat en la nostra acció pastoral com església, per comunicar l'evangeli de Jesús i que tinguin els elements necessaris per poder créixer i viure”.

El delegat d'Ensenyament, Manuel Duaso, descriu la reflexió com “un front comú des del bisbat d'una qüestió que segmentada no funciona en l'actualitat” i assenyala la necessitat “d'acompanyar en el desvetllament de la fe als joves”.

El bisbe Agustí Cortés, en la carta de presentació del document, apuntava la necessitat d'articular cada instància educativa i de treballar "com una sola Església". L'Itinerari parla de la comunitat cristiana com a "subjecte educador fonamental" i fa una crida al compromís i la responsabilitat de cadascun dels agents que la conformen: la família, la parròquia, amb la catequesi i la pastoral infantil i juvenil, i l'escola.

Els motius de la proposta

La proposta coincideix amb els deu anys de la diòcesi. El delegat de joventut hi reconeix la voluntat d'avaluar el camí fet fins ara: “Hem valorat quins aspectes hem de millorar per ser més fidels a la missió encomanada, amb el desig d'agrair el recorregut fet en els deu anys de la diòcesi i de fer una mirada endavant”, diu Muñíz.

S'hi suma una preocupació que el delegat de joventut descriu com una constant: “Ens arriba allò de 'els nostres fills ja no creuen, ja no segueixen...' i aquest element el vivim com una preocupació i com una oportunitat”.

El consell diocesà va demanar la participació de les quatre delegacions implicades en educació per respondre a la proposta de 2013 de la Conferència Episcopal Espanyola. Així, segons explica Muñíz el consell pastoral diocesà ha canalitzat el nou document aquests tres elements: l'avaluació en qüestions educatives per l'aniversari de la diòcesi, la preocupació per desvetllar el sentit religiós als infants i joves i la crida concreta de la CEE.

Del document marc a la concreció d'accions

Ara Sant Feliu es troba en fase d'explicar l'Itinerari als diferents agents educatius, com són famílies, escoles, catequistes, monitors, etc. “Tot just estem començant”, explica Duaso, però concreta com aquests dies ja treballen “des de Joventut i Ensenyament en la reflexió del document amb els responsables de pastoral de les escoles concertades de Secundària”.

Caldrà en un segon moment que aquests agents defineixin propostes concretes avaluables, que permetin fer-ne un seguiment. Muñíz imagina dos casos pràctics: “Els responsables de catequesis es comprometen a que, per exemple, totes les parròquies on es preparen grups de primera comunió tinguin també una proposta acurada per a les famílies. O que tots els centres d'esplai facin no només una activitat pels nens, sinó que valorin tenir un equip de pares potent”. La conseqüència és clara: “Això s'ha de redactar i explicar-ho a les parròquies per animar la gent a fer aquest treball”, diu Carles.

En continuïtat amb el Concili Provincial Tarraconense

El 1995 les resolucions número 9 i 28 del Concili Provincial Tarraconense convidaven a promoure un treball conjunt entre aquestes delegacions: “Encara que hagin passar 20 anys, encara anem acollint els acords d'aquest concili”, conclou Muñíz.

 

[Fotografia: Centre d'Esplai Llumvi]