×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR) Els alumnes de les 25 escoles de La Salle Catalunya comencen el curs aquest dilluns amb un marcat accent pastoral. 1.300 professors treballaran el lema 'mira més enllà', tal com van presentar en l'acte institucional que els va aplegar divendres al teatre de La Salle Bonanova.

El filòsof Francesc Torralba va defensar durant la lliçó inaugural que “quan eduquem, transcendim, els elevem i ens elevem nosaltres”. En la seva intervenció va desgranar diferents tipologies de transcendència. Va situar també la dispersió, la banalitat i la saturació com a desafiaments de l'educació d'avui. I va llançar un repte al col·lectiu de docents que l'escoltaven a la platea: “Hi ha alumnes de la Bonanova que no saben què passa més enllà de la Diagonal; cal obrir aquest petit món”.

Torralba va estirar el fil d'aquesta idea: “Hem d'obrir les finestres perquè vegin què hi ha més enllà de l'aula”. Així, lligant transcendència i educació, va concloure que: “La tasca educativa és creuar fronteres”.

La pregària, punt de partida

L'acte va començar amb una pregària. El germà Javi Núñez, responsable de pastoral de La Salle Catalunya, va dinamitzar aquesta estona inicial. Centenars de veus resant el parenostre ja indicaven que la missió de transcendir forma part de la identitat de les escoles lasal·lianes.

I és que els lasal·lians han triat com a lema de curs 'Mira més enllà'. Una aposta que saben que “no s’ajusta als cànons publicitaris d’avui, però conté un missatge clar, profund”.

“Els educadors cristians han de recuperar les paraules típiques del cristianisme” va defensar el secretari general de l'Escola Cristiana de Catalunya, Enric Puig. Així, entre d'altres idees i valors, va referir-se a l'esperit de sacrifici, l'esforç, la capacitat d'esperança, la preocupació pels altres, el sentit d'una vida austera i solidària, i la il·lusió per allò que és senzill i durador.

En aquest mateix sentit va dir que “les escoles cristianes són cridades a ser testimonis de fe que emergeixen en una societat secular, han d'esdevenir evangelitzadores”. I va demanar “educar al cor dels infants i joves que omplen les aules”. 

El germà Josep Guiteras, visitador provincial de La Salle Catalunya, va refermar el compromís de la institució amb l'escola en català. També en el camp de l'excel·lència. I va tancar la seva intervenció amb el “tot està per fer i tot és possible” de Miquel Martí i Pol.

Per la seva banda, el germà Jesús Miguel Zamora, visitador provincial de La Salle Arlep, va subratllar “la creativitat i el coratge del propòsit d'educar en la transcendència”. És a dir, el “mira més enllà”. Va destacar als educadors la necessitat de “parlar a Déu, parlar amb Déu i parlar de Déu als alumnes”.

La consellera d'Educació, Meritxell Ruiz, va defensar “un país plural i divers” on “no tots els centres siguin iguals i on no tot ho hagi de fer l'Estat”. Preocupada per la realitat dels joves del país va dir sense embuts que “l'escola ha de ser un espai on la interioritat i la transcendència entri a les aules”. Un àmbit, va dir, “d'extraordinària necessitat pels nostres infants i joves”.

“El país viu una sana inquietud innovadora”

Aquesta setmana s'han celebrat els actes de presentació dels projectes de transformació de les escoles dels maristes i també de la Fedac. Dos casos recents que se sumen als d'altres institucions educatives, com la dels jesuïtes i l'Escola Pia: “El país viu una sana inquietud innovadora”, va apuntar Puig.

El jesuïta va recordar precisament algú que als anys 70 ja va treballar per “l'actualització –ara en diríem innovació–” del sector. Es referia al germà de La Salle Ramon Farrés, impulsor del Secretariat que acabaria essent la FECC i que va morir el mes d'agost.

Un cop finalitzat l’acte institucional, tots els participants s’han dividit en petits grups en funció dels seus interessos i de les matèries que imparteixen i han pogut assistir a classes magistrals de companys d’altres Centres La Salle Catalunya, els quals els hi han presentat les metodologies més innovadores que estan portant a terme: el treball amb alumnes amb altes capacitats a totes les etapes; la gamificació; l’ús del LEGO i la robòtica a l’aula; o les matèries que es desenvolupen a partir de l’aprenentatge cooperatiu; han estat algunes de les temàtiques més destacades del matí.

En l'acte també hi van intervenir el director de La Salle Bonanova, el germà Joan Carles Jara, que va donar la benvinguda com a amfitrió, el germà Josep Espuny, que va introduir a Francesc Torralba; així com el grup musical 70x7, que va animar el professorat a cantar plegats en aquest acte inaugural de curs.