Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Per saber-ne més

Enllaços relacionats

(CR) "Creiem que la religió a l'escola pot continuar mantenint les característiques que ha tingut en els darrers anys? En quina direcció ha d'evolucionar? No cal adequar la finalitat i el caràcter de les classes de Religió per tal que ocupin el lloc que correspon en l'oferta educativa de les escoles?" Són tres preguntes que l'arquebisbe Jaume Pujol planteja en la presentació d'un text que acaba de publicar el salesià i pedagog Francesc Riu.  

Aneu a trobar-los. Finalitat i caràcter de la classe de religió és un aportació escrita abans de la recent polèmica sobre el currículum de religió i que la supera per dalt. Parteix precisament de la publicació dels nous currículums de la LOMCE però és una reflexió molt més àmplia sobre la finalitat i caràcter de l'assignatura de Religió Catòlica.

El document parteix de l'existència d'una nova realitat social i cultural de l'escola, molt diferent a la que hi havia quan es va començar a impartir aquesta assignatura de lliure elecció. Una nova realitat que demanda repensar els objectius, les estructures, l'estil d'impartir l'assignatura i adequar la classe de Religió als nous temps, segons l'autor. El mateix papa Francesc i la Congregació per a l'Educació Catòlica també han convidat a realitzar canvis en l'enfocament de l'ensenyament de la religió i aprofitar l'oportunitat de l'escola per fer conèixer el missatge de Jesús a petits i joves. I Riu creu que l'actual reforma del sistema educatiu és el moment ideal per fer-ho i tornar el prestigi que li correspon a la classe de Religió en el conjunt de l'acció educativa.

Per això, el llibre també està concebut com un material de treball per a tots els agents implicats en la realització d'aquesta assignatura. Cada capítol proposa punts de reflexió i debat per renovar i millorar la classe de Religió.

El document s'ha presentat a la Comissió Episcopal d'Ensenyament i Catequesi, que ha fet seva la reflexió en les darreres Jornades de delegats diocesans d'ensenyament i s'ha valorat com un bon instrument de formació i suport a professors de Religió, tant d'escoles públiques i privades. El llibre l'ha publicat EDEBE en català i en castellà com homenatge a Don Bosco en la celebració del Bicentenari del seu naixement i s'ha posat a disposició dels delegats d'ensenyament, de professors de religió, de responsables de pastoral i titulars de les escoles cristianes o de persones vinculades a aquest àmbit pastoral i educatiu.

L'arquebisbe Pujol senyala en la introducció no és moment "de dissimular" els problemes; "al contrari, l'exemple que cada dia ens dóna el papa Francesc és una constant invitació a adoptar una actitud d'autocrítica sobre el que fem i com ho fem". És precisament el que demana aquest document de Francesc Riu.

Francesc Riu i Rovira de Villar és sacerdot salesià, mestre i llicenciat en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona. En els anys setanta va participar activament en la fundació de l'Escola Universitària Blanquerna, que després va donar lloc a la creació de la Universitat Ramon Llull. Des de 1977 fins a 2005, ha estat secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya i membre del Consell General de l'Educació Catòlica. També va ser delegat general d'Educació Cristiana de Barcelona i coordinador del Secretariat Interdiocesà per a l'Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC). Ha rebut el Premi extraordinari Catalunya d'Educació 2009 i actualment és president de la Fundació Privada Rinaldi.