Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Alba Sabaté –CR) Per què és estrany veure una dona Lama? Quines dones destaquen en la història de les diverses tradicions religioses? Déu és home? Aquestes han estat algunes de les preguntes que s’han posat sobre la taula aquest dimarts a la Casa de l’Espiritualitat Sant Felip Neri de Barcelona. Sota el títol, 'Aportacions de les dones des de les diferents tradicions espirituals a la transformació del món', s’ha celebrat un diàleg que ha assegut a la mateixa taula dones destacades de diverses religions. L’objectiu: ressaltar el paper de la dona en les religions.

Entre les ponents convidades hi havia la monja budista tibetana Ven Karma Lekshe Tsomo, doctora en Teologia i professora de la Universitat de San Diego i sor Lucía Caram, monja dominica creadora del grup de diàleg interreligiós de Manresa.

La taula la completaven Berta Meneses, religiosa filipense, mestre zen i responsable de les Sanghas de Catalunya, Balears i algunes d’Amèrica Llatina; Griselda Cos, monja benedictina del Monestir de Sant Pere de Puel·les i membre del Comitè Ibèric del DIM (Diàleg Interreligiós Monàstic); Montse Castellà, presidenta de la coordinadora catalana d’entitats budistes i membre de la junta directiva de l’Associació UNESCO per al Diàleg Interreligiós; i finalment Lama Yeshe Chödrön, que va rebre l’ordre de naldjorma del mestre S.S. Shenphen Dawa Norbu Rinpoche. Plegades, des de la seva experiència, han fet una crida a que les institucions religioses reflexionin sobre els valors que aporten les dones.

Sakyadhita

“Volem acabar amb el patriarcat en tots els àmbits” ha introduït Berta Meneses. L’ha seguit Montse Castellà, que ha parlat de Sakyadhita, una entitat que ja té 30 anys i que reclama que “no s’ha recollit l’experiència ni la visió de les dones en les tradicions espirituals”. Precisament aquesta és la tasca de l’organització, a més de fomentar que la dona sigui subjecte i no objecte en els ensenyaments espirituals, “fins ara escrits per homes i per a homes”. Castellà ha parlat de com Sakyadhita és un moviment transversal i horitzontal a totes les tradicions budistes i que s’han creat comissions per potenciar que, per exemple, s’expliquin els ensenyaments “en clau de gènere” i que aquests textos tinguin un llenguatge inclusiu.  

Ven Karma Lekshe és cofundadora d’aquesta entitat, i ha remarcat que Sakyadhita és un “exemple de com les dones poden treballar juntes”. De fet, aquest missatge ha centrat gran part del seu discurs. La monja budista, ha parlat, en aquest sentit, de la crisi general en què es troba el món i en com els valors de la dona –honestedat, bondat, amor, compassió, saviesa– poden ajudar a salvar la humanitat d’aquesta situació. “Cal treballar juntes, cadascuna des de les seves capacitats i habilitats”, ha detallat.

Contemplació, recerca i obra social

Segons Ven Karma Lekshe les dones de totes le, religions poden salvar el món des de la contemplació, la recerca i l’obra social. La monja tibetana ha volgut recordar com el mateix Dalai Lama reconeix que el futur del budisme està precisament en mans de les monges i com posa com a exemple d’acció les germanes catòliques i la seva tasca d’ajuda als altres.

Per la seva banda, sor Lucía Caram ha reflexionat precisament al voltant d’aquesta acció social i, des de la seva experiència, ha assegurat que “contra la caritat i el servei als més pobres no hi ha cap precepte”. Caram ha remarcat com van decidir obrir les portes del convent de clausura on estava i acollir qui ho necessitava, en contra de tota jerarquia i norma. Segons ella, aquesta és la manera de concebre la fe desvinculada de dogmes “que no tenen res a veure amb la nostra vocació”. En aquest sentit, ha reivindicat que les dones religioses “hem de ser actives en la contemplació i contemplatives en l’acció”.

Fomentar l’equitat en l’àmbit monàstic

“La igualtat de gènere és voluntat de Déu”, ha reiterat la germana Griselda Cos. La monja benedictina ha defensat el valor de la complementarietat entre homes i dones i ha afirmat que les dones religioses “som hereves d’una herència masculina”.

La Lama Yeshe Chödrön, ha volgut analitzar quins obstacles impedeixen a la dona el desenvolupament de tot el seu potencial. La Lama ha parlat “dels patiments i les idees limitades que tenim sobre nosaltres mateixes”. Segons ella, l’emocionalitat està molt arrelada en la dona i “això frena el nostre potencial”. Així, ha explicat que la base perquè la dona s’expressi amb plenitud és treballar profundament les emocions a través de la meditació, per tal de governar la pròpia ment i la pròpia vida.  

Totes les participants han coincidit en la necessitat de cooperació i diàleg de totes les religions en el foment del paper de la dona. “Si podem treballar totes les tradicions juntes en el marc de la creativitat els resultats seran més nombrosos”, ha destacat Ven Karma Lekshe. Sor Lucía Caram ha sentenciat que “tots som corresponsables de la vida i que hem de treballar junts per humanitzar aquest món”.