Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Escola Cristiana) El mestre i capellà italià Dom Lorenzo Milani ha estat “una gran influència i inspiració” per al pedagog Carles Armengol. Així ho ha confessat aquest dijous l’exsecretari general adjunt de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) en el marc de la Jornada d’Innovació Educativa. Sota el títol 'Podem innovar a la nostra escola? Una mirada panoràmica al què, per què i el com de la innovació escolar', la jornada va tenir lloc al col·legi Dominiques de l’Ensenyament de Barcelona i va arrencar amb les paraules de benvinguda del secretari general de la FECC, el jesuïta Enric Puig.

En la conferència 'Què és innovació i quina innovació es fa avui a les escoles?', Armengol va parafrasejar l’educador de Barbiana per cloure la seva presentació. “Amb freqüència em pregunten com faig per portar l’escola i tenir-la plena. Insisteixen que escrigui un mètode, que precisi el programa, les matèries, la tècnica didàctica. Equivoquen la pregunta! No haurien de preocupar-se del que cal fer per donar classes, sinó només de com cal ser per poder donar-les”. D’aquesta manera sintetitzava Armengol el contingut seu discurs, tot destacant que la innovació educativa  “adquireix sentit sempre que tinguem present per a què volem innovar; és a dir, quan representi “una millora específica i clarament identificada”, que impliqui una “singularització de l’oferta” i suposi una “revisió de les finalitats”.

També hi va intervenir el cap de l’Àrea Educativa de la FECC, Julio Andreu, que va fer un repàs a l’actualitat de la innovació educativa en la seva xerrada 'Per què tothom parla d’innovació?', en la qual es va referir a la presència que té en el present aquest aspecte en els mitjans, com va demostrar amb notícies de premsa i vídeos de programes televisius, alguns d’èxit com Quèquicom o Economia en colors, conduït per l’economista Xavier Sala i Martin.   

La vessant més acadèmica va estar representada a la jornada per la psicòloga i professora de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna-URL, Eva Liesa, que va abordar les teories i els models educatius que fonamenten les innovacions, amb un breu recorregut per les intel·ligències que han posat en coneixement experts com Howard Gardner.

Les jornades no van abordar només els aspectes merament acadèmics, de contingut, sinó també formals o estructurals, com va posar de manifest Federico Malpica, de l’empresa Grupo EIM consultors, a la seva ponència 'Qualitat, canvi i innovació: promoure processos de millora a l’escola', que va presentar la responsable del Projecte Qualitat de la FECC, Olga Hernández. En la mateixa línia es va pronunciar Ricard Ruiz de Querol, de Coperfield for social goods, amb 'La innovació i les persones: innovació educativa i transformació de l’organització'.

Les jornades es van cloure amb una mostra d’escoles que innoven (que enguany va comptar amb la presència de Jordi Mussons, director de l’Escola Sadako de Barcelona; Beatriz Núñez, professora de l’escola Padre Piquer de Madrid, i Josep Torrents, coordinador pedagògic/TIC del col·legi Sant Andreu de Badalona) i amb una taula rodona que va suscitar l’interès i la participació entusiasta dels assistents i en què hi van intervenir el director general de Jesuïtes Educació, Xavier Aragay; la directora de l’escola Virolai de Barcelona, Coral Regí; el responsable de l’Àrea Pedagògica de l’Escola Pia de Catalunya, Pere Vilaseca, i l’impulsor del projecte educatiu de l’Institut-Escola Les Vinyes, Boris Mir. Entre tots quatre van abordar el lideratge per a la millora contínua i el canvi a l’escola.