Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Jordi Llisterri-CR) L'Església és experta en promoure iniciatives socials i culturals que després creixen i segueixen el seu camí. En aquest cas és la iniciativa d'un grup de laics que el 2012 va promoure el cicle de Misses Polifòniques a Barcelona. Aquest juliol, el conjunt musical que es va formar fa quatre anys per cantar en aquestes misses farà el primer cicle de concerts a diverses esglésies de Catalunya. El cicle Música als Monestirs comença aquest dissabte i arribarà al Monestir de Sant Daniel de Girona, al de Poblet, al de Ripoll i l’antic Monestir de Sant Pere de les Puel·les de Barcelona.

"En els concerts sempre hi ha gent amb tos; en canvi, a les misses no". Així explicava Eusebi Díaz-Morera, president de l’Associació d’Amics de les Misses Polifòniques, l'acollida que ha tingut el cicle de misses polifòniques a Barcelona durant quatre anys. Díaz-Morera va presentar aquest dimecres amb Mireia Barrera, directora del cor Barcelona Ars Nova, l'ampliació d'aquesta proposta amb un cicle d'estiu. Barrera va rebre l'encàrrec de crear aquest cor per participar en les celebracions litúrgiques que ara ha permès plantejar-se un cicle de concerts de música sacra a diverses esglésies de Catalunya: "un projecte seriós, professional i de qualitat" que ha facilitat fer aquest pas endavant. Barrera té un reconegut recorregut en el món de la direcció coral i el 2014 va rebre el Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

La singularitat del cicle de Misses Polifòniques ha estat recuperar una tradició molt europea, les celebracions litúrgiques amb la interpretació d'obres religioses dins de les cerimònies litúrgiques per a les quals van ser creades. L'editor Jaume Vallcorba, el director d'orquestra Josep Pons, el teòleg Armand Puig o el litúrgista Jordi-Agustí Piqué, van ser alguns dels promotors. El cicle de Misses Polífòniques continuarà l'any vinent i la incorporació d'aquest cicle d'estiu en versió concert i amb venta d'entrades no és un canvi d'orientació del projecte. "És una adició" explicava Eusebi Díaz-Morera, i una demostració que la iniciativa ha permès crear un grup professional de música sacra que pugui tenir activitat pròpia fora del cicle litúrgic.

Alhora, el cicle Música als Monestirs manté la interpretació en espais sacres. En aquest cas, el patrocini de l'Obra Social "la Caixa" ha portat a escollir recintes religiosos en els quals aquesta entitat ha col·laborat en la restauració.  El programa s'inicia aquest dissabte al Monestir de Sant Daniel de Girona amb totes les entrades exhaurides pel primer concert. El cicle continua diumenge al Monestir de Pedralbes, i, després, el 29 de juliol Poblet, el 30 a Ripoll, i el 31 a l’antic Monestir de Sant Pere de les Puel·les al centre de Barcelona. Alguns dels concerts s'ha inclós en el programa de festivals d'estiu. 

Practicants i no practicans

L'èxit del cicle de Misses Polifòniques ha estat indiscutible, amb totes les celebracions amb gent asseguda a terra omplint les esglésies. Segons Díaz-Morera això mostra que hi ha "un nou interès per la música sacra" i que "la gent, practicant o no, troba cada vegada més gust en aquesta experiència". Unes celebracions en les que "es cuida al màxim la litúrgia" i que al mateix temps "té sentit per a creients i no creients", explicava Barrera.

Si no s'hi acull a més gent és perquè el format i les exigències acústiques no permet plantejar-les en esglésies més grans. Alhora, fer més sessions demana ampliar el pressupost. Cada celebració representa una despesa d'almenys 12.000 euros. En canvi, les celebracions litúrgiques són obertes i només es financen amb els les aportacions dels socis i les col·lectes que es fan al final de la missa i amb alguns patrocinis. "No podem anar amb una sabata i una espardenya", defensava Mireia Barrera, i per això s'ha optat per comptar sempre amb intèrprets professionals. És l'opció que ara ha permès oferir un nou cicle d'estiu de música sacra de qualitat i tenir un nou grup vocal especialitzat que pot fer el seu camí.