Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(MEVEl Museu Episcopal de Vic proposa, fins al 14 de febrer, un viatge espai/temps per mostrar al visitant com era la mobilitat en el món medieval i com ha evolucionat el concepte de viatge, ara que el turisme és un dels principals sectors econòmics mundials. L’exposició “Viatjar a l’Edat Mitjana” fa visible una temàtica molt estudiada pels especialistes però difícil de visualitzar per les poques traces que ha deixat. «Viatjar a l’Edat Mitjana» acosta als viatges reals i imaginaris medievals i reuneix un centenar d’objectes, procedents d’una dotzena de museus catalans i de la resta d’Europa, alguns dels quals van acompanyar viatgers que es movien pel món amb motivacions molt diferents. El comerciant, el pelegrí, el noble o l’artista són alguns dels perfils de viatgers medievals que queden reflectits en l’exposició que s'ha inaugurat aquest dissabte.

L’exposició «Viatjar a l’Edat Mitjana» acosta pedagògicament i emocionalment al viatge de l’Edat Mitjana i ho fa amb una sèrie de testimonis materials i gràfics que ajuden a reconstruir i comprendre com ha canviat el concepte de viatge. Unes sabates de pota d’ós, un astrolabi per mesurar l’altura del sol, selles de muntar de luxe per exhibir estatus social o les petxines i insígnies de pelegrí complementen una selecció d’obres d’art que il·lustren com era un desplaçament en aquest període.

Aquesta ambiciosa producció del MEV, feta conjuntament amb Musée de Cluny-Musée National du Moyen Âge (França), el Museo Nazionale del Bargello de Florència (Itàlia) i el Museum Schnütgen de Colònia (Alemanya), mostra com amb mitjans materials molt més limitats que avui, la societat medieval no era tan sedentària com podria semblar actualment. Tot i que la mobilitat quedava reduïda al transport terrestre (a peu, a cavall o en carro) i marítim, circumstàncies molt diferents portaven a haver-se de moure. Es podia haver de desplaçar des d’una núvia que anava a viure a un altre lloc a causa del seu ca- sori fins a un pelegrí que recorria grans distàncies a la recerca de beneficis espirituals.

A l’exposició s’hi poden veure objectes que són proves de viatges reals realitzats per viatgers coneguts de l’època. L’Abat Oliba va fer viatges a Roma al segle XI que es visualitzen en la Lipsanoteca de Tost que s’hi exposa. També podem saber dels viatgers Gautier i Alamanne, un matrimoni francès del segle XIII, que es van traslladar a Palestina on van morir. A l’exposició s’hi pot veure la seva làpida procedent d’Acre (Israel). Uns altres viatgers presents a l’exposició són Abraham d’Acde i Creixent de Grassa: un document il·lustra com i perquè aquests jueus provençals del segle XIV van viatjar fins a Alexandria.

L’exposició compta a més a més amb un ambiciós llibre-catàleg que, a banda de presentar els continguts i peces de la mostra, incorpora articles de dotze historiadors i medievalistes internacionals que aborden en profunditat qüestions com la navegació a l’Edat Mitjana, la cartografia medieval, la figura de Ramon Llull, els croats, el viatge en la literatura medieval, les rutes de l’art medieval, la percepció dels viatjants de Damasc a l’època, entre d’altres.

Aquesta exposició és la més ambiciosa de les realitzades fins ara pel MEV i neix d’un projecte de la Xarxa Europea de Museus d’Art Medieval, de la qual el museu català n’és impulsora. Amb versions adaptades per a cada indret, l’exposició sobre el viatge és el seu primer gran projecte. «Viatjar a l’Edat Mitjana» ha estat comissariada per Benedetta Chiesi (Nazionale del Bargello), Michel Huynh (Musée de Cluny) i Marc Sureda (Museu Episcopal de Vic). Aquesta producció del MEV s’ha realitzat amb el patrocini de l’Institut Europeu de la Mediterrània i la Diputació de Barcelona i el suport de Bon Preu Esclat i l’Associació Cercle del MEV.

Museu Episcopal de Vic

El Museu Episcopal de Vic és un dels museus d'art de referència de Catalunya. Conserva una de les millors col·leccions d'art medieval del món amb obres mestres de pintura i escultura del romànic i del gòtic català. Les col·leccions d'orfebreria, teixit, forja, vidre i ceràmica ofereixen un complet recorregut per la història de l'art litúrgic i de les arts decoratives a Catalunya. Aquest fons, de valor excepcional, s'exhibeix en un edifici contemporani situat al costat de la Catedral, en ple centre històric de Vic.