Vés al contingut
Catalunya Religió

(Escola Pia) Els mètodes pedagògics que han evolucionat adaptant la realitat de les xarxes socials i dels dispositius mòbils a l’aula, com ara el “Flipped Classroom”, milloren el rendiment dels estudiants. A més permeten també avaluacions més acurades tenint en compte les diferents competències de cada alumne.

Després de 4 anys d’experiència “flipped” a l’Escola Pia Mataró els professors que l’han implementat expliquen que “els estudiants gaudeixen més dels aprenentatges, treballen molt més a l’aula, el treball fora de classe és més agraït, manifesten que aprenen amb més profunditat els continguts treballats i que se senten més competents a l’hora de resoldre problemes.”

A més, en el cas concret de les flipped “el concepte “deures” fets d’una manera mecànica i tradicional es canvia per una feina més comprensiva i pràctica.” Aquestes són les conclusions de l’estudi que els docents Manel Trenchs, Antoni Aguilar, Lluís Ballarín, Jaume Font, Estel Paloma i Ismael Cabezudo han fet per valorar aquests 4 anys de treball.

Amb el títol “La classe inversa, una metodologia amb recorregut” els 6 professors han analitzat com han desenvolupat el mètode Flipped en 3 matèries: Cultura Audiovisual, Història de l’Art i Geografia. De les dificultats inicials a l’hora d’aconseguir els materials més adients o de vèncer algunes resistències de l’alumnat s’ha passat a una constatació molt important de millora acadèmica.

Un dels autors, Estel Paloma, detalla en aquest sentit com l’ús dels mòbils, però especialment de xarxes i apps, “permeten conèixer i potenciar les competències de cada alumne, amb una millora en l’atenció a la diversitat individual que beneficia a l’alumne però també al professor, que optimitza l’avaluació”. “Aquests resultats ens animen a mantenir aquestes experiències sabent, però, que cal modificar allò que equip docent i alumnes considerem que cal canviar” diuen els autors també en les seves conclusions.

Parlant del context general de l’ús de les xarxes socials i les aplicacions mòbils a l’aula Manel Trenchs assenyala que són “una gran oportunitat per un tipus d’ensenyament que aposti per la proximitat i l’empatia com a mitjà per fomentar l’aprenentatge. Les xarxes socials barrejades amb les eines pertinents configuren una eina pedagògica que evita resistències de l’alumne. Configura un escenari conegut i còmode per ell.”

Trenchs creu que actualment un mòbil “és una eina indispensable i bàsica per la docència i per als alumnes, tant dins com fora de l'aula.”. Finalment el professor de l’Escola Pia considera que “la intervenció del professor és i serà bàsica per aconseguir l’objectiu formatiu. Som pedagogs que adaptem l’aprenentatge a la societat que ens envolta. S’ha d’aprofitar la tecnologia per millorar les activitats educatives i adaptar-les més al llenguatge tecnològic dels nostres alumnes.”

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.