Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR) Aprendre, memòria, bellesa i esperança són les paraules que pedagogs, filòsofs i educadors han desgranat en la tercera jornada 'Repensar el sentit de l'educació', organitzada per La Salle Campus Barcelona (URL), la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna (URL) i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya. L'acte s'ha formulat com un contrapunt a la vivència utilitarista de l'escola i ha aplegat aquest dimarts prop d'un centenar de persones a l'auditori de l'Escola d'Arquitectura de la Salle.

Els ponents, Albert Serrat, Anna Pagès, Jaume Aymar i Xavier Melgarejo, han abordat qüestions significatives de l'àmbit educatiu. I ho han fet “des de l'experiència profunda”, com ha recollit el promotor de la jornada, el filòsof Josep M. Esquirol, en el diàleg final.

“Hem de reflexionar sobre les finalitats de l'educació”

Així, han parlat sobre qüestions com la motivació i les intel·ligències en l'aprenentatge, la transmissió de valors, el vincle estable entre professors i alumnes, l'autoestima, l'educació de la mirada, el diàleg que propicia l'art, el respecte per les creences, l'aprenentatge col·laboratiu i la fe davant de la pèrdua i de l'adversitat.

Albert Serrat ha argumentat que “aquest és un món d'aprenentatges” i que, si hi ha motivació, es pot aprendre “amb tothom, en qualsevol moment i persona amb qui pugui conviure una estona”. Serra ha conclòs que “l'aprenentatge més gran que pot fer un alumne en acabar la primària o la secundària és que digui 'puc aprendre moltes coses'”.

Per parlar de memòria, la professora Anna Pagès ha reivindicat la “filiació educativa” i ha destacat el rol dels “professors que acullen els alumnes” en la seva necessitat de conèixer i saber.

Per la seva banda, Jaume Aymar ha afirmat que “tots som artistes en potència” i que ha descrit situacions educatives que poden ajudar a desvetllar “la bellesa del de dins”. Aymar ha reivindicat la pedagogia de la bellesa, la necessitat de “contemplar les coses com si fos la primera vegada” i ha recordat el llibre del Gènesi per dir que “la bellesa inclou la bondat i la supera”.

El psicopedagog Xavier Melgarejo, després de relatar la seva vivència personal de fe davant la malaltia, ha fet una petició explícita a l'auditori: “Hem de reflexionar sobre les finalitats de l'educació”. I ha llançat una bateria d'interrogants: “Què farem amb les nostres vides? Quin tipus de persona? Per construir què?”. En el seu testimoni ha posat l'accent en la importància de “transmetre esperança als nanos en un context general de depressió”.

En el diàleg final, Pagès ha reconegut que “la pregunta 'per què vivim?' no la podem contestar amb la didàctica ni amb la gestió de competències”. Però ha dit també que les quatre paraules de la jornada –aprendre, memòria, bellesa i esperança– “estarien en sincronia” per donar pistes sobre el sentit vital.

“L'escola vol ajudar a créixer”

El jesuïta Enric Puig, secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, ha donat la benvinguda recordant el propòsit de la jornada: “fugir dels imperatius per anar a fons”. També s'ha referit al discurs del papa Francesc als alumnes de les escoles dels jesuïtes d'Albània i d'Itàlia, en què els encoratjava a “ser magnànims” i a “tenir grans ideals” i ha conclòs que “en el fons, l'escola vol ajudar a créixer els alumnes”.

Per la seva banda, Josep Gallifa, degà de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport de Blanquerna – URL, ha recordat que Blanquerna és hereva de l'escola de mestres dels anys setanta. I, parlant d'esperança, ha dit que “tota la humanitat està cridada a viure el Regne del que Jesucrist ens va parlar”.

Com a amfitrió de l'acte, Josep M. Santos, director general de La Salle Campus Barcelona, ha agraït l'organització d'un espai per “reivindicar el sentit de les paraules” en una societat que “ens ha viure al minut i no deixa temps per pensar”.