Vés al contingut
Catalunya Religió

(Glòria Barrete –CR) No són contemporanis, i ni tan sols practicaven la mateixa religió, però sí tenien aspectes comuns. El místic, pensador i poeta Ibn Arabi i l'escriptor, filòsof, místic i teòleg Ramon Llull són dos autors que possibilitaven el diàleg interreligiós entre les dues comunitats, la musulmana i la cristiana. El 4 i 5 de desembre se celebra a la seu de Cristianisme i Justícia el II Simposi sobre Ibn Arabi que porta per títol Afinitats de Llull i Ibn Arabi en el transfons del pensament mediterrani.

Muhammad Ibn Arabi, va néixer el 1165 a Múrcia –que aleshores formava part de l'al-Andalus–, i va morir a Damasc al 1240. Arabi és un dels principals mestres espirituals de tots els temps, conegut com Muhyiddin (el Vivificador de la Religió) i al-Shayj al-Akbar (el Mestre màxim). Un dels aspectes que el diferencia d'altres místics sufís és que no va fundar cap escola, grup, orde, comunitat o confraria que s'encarregués d'anar transmetent a les futures generacions el seu llegat.

Camins que convergeixen

"Ibn Arabi ha estat un dels autors que més ha valorat la figura de Jesús, fins i tot considerant-lo un ésser mig humà mig diví", afirma el jesuïta Jaume Flaquer, un dels organitzadors del simposi i afegeix que "va desenvolupar molt profundament la idea de que Jesús és Paraula i Esperit de Déu".

Per la seva banda, Ramon Llull va estudiar àrab i va fundar a Mallorca un convent, dins d'un projecte més ampli a tot el Mediterrani, on la gent i els franciscans poguessin estudiar l'àrab, l'islam, la cultura, "per tal de dirigir-se cap a l'altra banda del Mediterrani, trobar-se amb els musulmans i establir diàleg amb ells", explica Flaquer. Llull tenia clar que el diàleg havia de ser "racional, sobre els principis religiosos de cadascuna de les dues tradicions".

Ibn Arabi mor el 1240 i Ramon Llull el 1316. Dos personatges que no es van trobar però dels quals sorgeixen diversos debats que apunten a la influència d'Arabi sobre el misticisme de Llull. El Simposi, "tot i que no pretén buscar resposta a aquest debat", vol plantejar camins paral·lels entre els dos autors, "fins i tot convergents cap a l'infinit", apunta Flaquer, "però camins que no s'enfronten sinó que busquen trobar l'altre com un altre que està en recerca del mateix Déu".

Experts en la matèria

Per fer-ho, durant dos dies hi haurà ponències, debats, la projecció d'un documental sobre Arabi i concerts de música sufí i també de Lídia Pujol. El simposi està organitzat per Cristianisme i Justícia, la filial llatina de la Muhyiddin Ibn Arabi Society (MIAS), entitat amb seu a Oxford (Regne Unit) que promou l'obra i estudi d'aquest místic i dels seus seguidors, i pel centre cultural murcià Puertas de Castilla.

Dos autors precursors del diàleg interreligiós actual i que es converteixen obligatòriament en referent: "En aquesta època en que l'islam apareix com una religió profundament violenta, és més necessari que mai recuperar figures del passat que inspiren relacions interreligioses completament diferents".

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.