Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Universitat Ramon Llull) Aquest divendres Howard Gardner, professor i investigador d'Educació i Psicologia a la Harvard Graduate School i a la Universitat de Harvard, conegut per ser l’autor de la teoria de les intel·ligències múltiples (IM), ha estat investit doctor honoris causa per la Universitat Ramon Llull (URL), a proposta de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport (FPCEE) Blanquerna-URL.
 
Josep Gallifa, degà de la FPCEE Blanquerna-URL i padrí de Howard Gardner, ha posat en relleu la màxima distinció acadèmica del professor nord-americà “per la importància de la contribució científica del D. Gardner, pel moment de transformació que viu l’Educació” i, sobretot, “pel que representa el Professor en la promoció de l’educació integral de la persona”.
 
El degà ha destacat que Gardner ha estat capaç de transformar i definir el concepte d’intel·ligència com la “capacitat per resoldre problemes o per elaborar productes de valor dins d’un context comunitari o cultural”, i de “proporcionar un marc científic que dignifica les capacitats artístiques i les capacitats personals”, més enllà de les capacitats lògiques i lingüístiques. El professor nord-americà proposa en la seva contribució més coneguda, que vuit són les intel·ligències: dues convencionals (Logicomatemàtica i Lingüística), tres artístiques (Musical, Espacial, Cinestèsica-corporal), dues de personals (Inter i Intra-personal), i una antropològica (Naturalista).
 
Gallifa ha subratllat, d’altra banda, que l’honorat ha sigut capaç d’inspirar els principals moviments de reforma educativa a tot el món per contribuir a una educació centrada a desenvolupar el talent de les persones; ha proposat metodologies innovadores que inclouen el treball col·laboratiu i per projectes, i ha proporcionat models d’avaluació com una alternativa als tests estandarditzats.
 
En el seu discurs, Gardner ha afirmat que malgrat pràcticament avui tothom està disposat a admetre l’existència de talents diferents, en la psicologia dels 80, poca gent ho corroborava explícitament. Gardner ha explicat les resistències que es va trobar per part dels experts dels diferents camps i l’hostilitat dels seus companys psicòlegs, a la vegada que va tenir una acceptació considerable per part del educadors d’arreu del món. Per fer front a aquesta oposició, va decidir entendre com funcionava la ment humana i en comptes de limitar-se a la psicologia experimental, va decidir entendre-ho des de molts perspectives diferents, per acabar concloent, explica Gardner, que tenim un total de vuit intel·ligències.
 
El professor ha afegit que, malgrat la majoria d’aplicacions de la teoria de les IM han estat favorables, també ha conegut casos pertorbadors, arribant a la conclusió que la seva responsabilitat “no tan sols és proposar idees”, sinó també fer-ne un seguiment per veure la seva aplicació”. I quan calgui, “denunciar-ne el mal ús”.
 
Gardner ha acabat el seu discurs amb una reflexió en què afirma que el “que necessitem no són més persones amb una intel·ligència elevada o d’intel·ligències múltiples, tant se val com les mesurem i com les etiquetem; el que ens calen són persones que facin servir les seves intel·ligències a fi de bé”.
 
Finalment, el rector de la URL ha conclòs l’acte dient que “poques persones reuneixen una trajectòria tan singular i brillant com la de Gardner”. Garrell ha destacat en el seu discurs l’experiència d’èxit del professor que “no ha estat lliure, en cap moment, de risc i d’enormes incerteses”, i ha subratllat l’assumpció de riscos necessaris per part de Gardner “en el camí d’una persona que vol arribar a trobar coses noves”.
 
L’acte d’investidura ha estat retransmès per Twitter amb l’etiqueta #HCGardner