Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Laura Mor i M. Eulàlia Muntané –CR) "Cova, Cova! T'estan gravant!". Nens i nenes d'Educació Infantil tenen l'antena posada mentre juguen amb cubells i pales, i l'han volgut avisar. L'estimació i la proximitat és recíproca. Aquesta vegada CatalunyaReligió.cat entrevista Covadonga Iglesias: parvulista de formació, és directora pedagògica de l'escola FEDAC Horta; fa classe d'educació emocional a totes les etapes i també ensenya a parlar en públic als alumnes de batxillerat. "He pogut triar i faig el que m'agrada" explica convençuda entre passadissos.

En l'estil educatiu de Covadonga hi ha una mirada atenta a la tasca de la resta de companys. De fet, considera el claustre de professors una mena d'escola de formació continuada: "Tant com dels meus companys no he après de ningú". Així, explica que "el món de l'educació és compartir" i que tots els educadors han de tenir "un mateix objectiu: mirar aquestes criatures i dir 'què puc fer jo perquè tu siguis, perquè tu aprenguis'?".

"Som religió, som pastoral"

Quan algú li pregunta "què diferencia una escola cristiana" Iglesias explica que "no és una placa a l'entrada, sinó que és un sentir i un viure". FEDAC Horta considera que la comunitat educativa ha de viure l'evangeli a totes hores, tant a matemàtiques, com a llengua o a educació física. Des que es posen la bata fins que marxen cap a casa. I "no perquè fem una classe de religió, sinó perquè som religió".

En el cas de les escoles FEDAC –Fundació Educativa Dominiques de l'Anunciata Pare Coll– s'hi suma el carisma del religiós que les va impulsar i el caràcter propi del centre: "Tenim uns valors i els podem escriure", assegura Covadonga Iglesias, i reflexiona així sobre la vocació pedagògica: "Les persones que treballem en una escola cristiana hem de ser aquest model".

Es refereix al model de Jesús, al model de l'evangeli: "Ser mestre és donar-se als altres", afirma. Per a ella l'aprenentatge acadèmic està totalment lligat a la "construcció de la persona" i ho concreta així: "Som una escola cristiana i volem que els alumnes s'enriqueixin i que el seu enriquiment el puguin compartir amb la resta".

"Contínua renovació"

La manera d'ensenyar i la manera d'aprendre els entenén com un procés: "Si avui estigués fent el mateix que el primer dia hauria perdut la vocació. Els professors hem d'estar disposats a la renovació contínua". Aquest és el tarannà dinàmic que caracteritza el seu centre i també la inquietud per la millora permanent en el treball a l'aula. D'un temps ençà, i com han fet en d'altres centres, l'educació emocional està integrada a classe en el dia a dia, "per garantir l'acompanyament de tots i cadascun dels alumnes".

L'escola Fedac Horta és una de les poques escoles de la FEDAC que contempla totes les etapes educatives, des de P3 fins a Batxillerat. Quan es va constituir la fundació i amb aquesta voluntat de "renovació pedagògica contínua", les 24 escoles que composen la FEDAC a Catalunya van definir quatre projectes estratègics compartits: l'escola multilingüe, l'escola verda, l'aprenentatge-servei i l'ús de les TIC-TAC a l'aula.