×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(FEDAC) Divendres al vespre va tenir lloc l'acte Educar #avuixdemà al Palau de Congressos de Girona, on es van congregar al voltant de 1.000 persones per parlar d'educació. La sala Montsalvatge de l'auditori es va omplir  professionals de l'educació d'arreu de Catalunya, famílies, estudiants i professors de les diverses escoles de la província de Girona, que van voler participar de l'empempta que FEDAC està donant al seu nou projecte educatiu #avuixdemà. La trobada a Girona es la tercera del congrés de FEDAC celebra aquest curs a diverses ciutats catalanes. 

Va inaugurar l'acte l'Alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, que va posar de manifest la tasca educadora i dinamitzadora de les dues escoles de la fundació a la capital gironina, FEDAC-Sant Narcís i FEDAC-Pont Major. "Girona és ciutat educadora i treballa per un eix comú: l'educació i la civilitat, gràcies FEDAC per la vostra col·laboració".

Transformar l’educació

La jornada va consistir en una primera ponència, a càrrec del jove Cap de Google per l'Educació del sud d'Europa i països de parla alemanya, Marc Sanz, en la seva ponència va destacar el paper de Google en l'educació i perquè està transformant-la.

“El món canvia ràpidament, més ràpid que abans i més lent que després. Ara la informació és abundant i la tasca dels professors és la de transformar l’educació perquè s'està transformant el mercat laboral".  Aquest canvi, afirma, està succeint perquè la informació abans era un bé molt escàs i valuós i ara està més a l’abast. El que cal tenir present a les aules és la manera d'utilitzar-la. 

Per tal de fer-ne un bon ús, és necessari que es fomenti la creativitat, la col·laboració, la comunicació, la resolució de problemes i la presa de decisions. D'aquesta manera formarem alumnes competents, motivant-los i potenciant els seus talents. Davant d´això el rol del mestre ha de canviar i la manera d´avaluar també. Els mestres han de saber com s’avalua la creativitat i altres competències que, al cap i a la fi, seran les  necessàries per accedir en un futur al món laboral.

“Sabem que la tecnologia ben utilitzada té un impacte en l’aprenentatge basat en competències, però la tecnologia no fa una bona classe, la fa un bon professor”. Sanz, va concloure la seva ponència afirmant que “Google intenta que la tecnologia sigui un aliat i no una pedra en el camí.” La conclusió de Marc Sanz va donar pas a una taula rodona, a la que ell també ha participat, i on estaven convidats experts en diferents àmbits de l'educació: Roser Batlle, pedagoga especialitzada en Aprenentatge-Servei, Joan Manuel del Pozo, professor de Filosofia de la Universitat de Girona, Rosa Maria Baró, Directora Pedagògica i Cap d'Estudis d'ESO de FEDAC-Castellar, i Julio Andreu, cap de l'àrea educativa de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya. La primera pregunta, formulada per Modest Jou, moderador de la taula i director de FEDAC, girà al voltant dels passos a seguir per millorar la formació dels professors.  

L'educació és la vida

Joan Manuel del Pozo aposta per una formació més exigent i que fomenti les qualitats personals en una societat cada cop més tecnificada. "La sensibilitat i l'empatia no poden faltar en aquest aprenentatge més tecnificat. Educadors radicals: persones completes i sòlides, sensibles i empàtiques en una societat més humanitzada."

Roser Batlle proposa com a peces claus a l'hora de fomentar l'aprenentatge-servei des de l'escola tres prioritats:  formar persones transformadores i competents; apostar per una escola inclusora que n'asseguri l'equitat; fomentar les nostres comunitats en xarxa. Com a exemple, explicà la seva experiència a L'Hospitalet de Llobregat on aquesta tasca ha tingut com a resultat un descens de la conflictivitat i de l'absentisme, entre d'altres. 

A continuació, Rosa M. Baró va ser preguntada pel mestre del segle XXl. "El professor ja no és el protagonista, ara tots som actors en un mateix escenari educatiu. El professor ha d'acompanyar, donar eines per crear, solucionar i trobar respostes".

Un altre punt moment interessant ha estat la reflexió de Julio Andreu sobre si el model actual de sistema educatiu ha arribat a la seva caducitat. "És necessari anar cap a un model menys regulat amb el risc, que obre, una panorama més incert i que ens obligarà a revisar si és vàlid".

Marc Sanz ha explicat la seva pròpia experiència de com des d'un ensenyament tradicional ha esdevingut un professional trangressor. Segons en Marc Sanz, el motor que tot ho mou és la curiositat i aquesta s'ha de fomentar des de les aules dels més joves. 

Per acabar el debat, Modest Jou ha demanat als experts que destaquessin algunes conclusions sobre la sessió. Una destacà per sobre de totes: L'educació no prepara per la vida, l'educació és la VIDA.

A l'acte han participat també alumnes de les escoles FEDAC de la demarcació de Girona, Sant Narcís, Pont Major, Salt i Anglès, interpretant cançons i explicant com viuen l'educació a les seves aules, així com educadors FEDAC, que han ofert una explicació teatralitzada dels quatre àmbits que conformen els 24 reptes de l'escola FEDAC #avuixdemà.