Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Salesians) Un total de 610 docents de les escoles salesianes de Catalunya, Ciutadella, Monzón y Huesca participen aquests dies en unes jornades formatives a Barcelona. Concretament a l’escola Salesians Horta –divendres 1, dilluns 4 de juliol, dimarts 5 i dimecres 6 de juliol– i a Salesians Sarrià –dimarts 5 i dimecres 6 de juliol.

En la jornada institucional de divendres es van congregar les escoles salesianes de Badalona, Mataró, Ripoll, Sabadell, Sant Boi de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts i Terrassa, i la de dilluns es va adreçar a les escoles d’Horta, Huesca, Monzón, Rocafort i Sarrià.
 
“Després de les dues jornades institucionals, avui dia 5 i demà 6 de juliol els docents al complet s’endinsen repartits entre les instal·lacions d’Horta i Sarrià –per un tema de capacitat d’aforament– per repensar la nostra pràctica educativa des de la perspectiva de generar entorns potents d'aprenentatge. Així doncs, avui i demà es farà un tastet d'aquesta reflexió il·luminada per assessors externs que ens acompanyaran en aquesta aventura”, explica Carles Rubio, coordinador de les escoles salesianes de Catalunya, Ciutadella, Monzón i Huesca.”
 
I hi afegeix que “és una bona oportunitat per començar a repensar la nostra activitat docent i redissenyar les nostres propostes per tal que siguin experiències memorables pels nostres alumnes. Els 30 tallers que es desenvolupen entre Horta i Sarrià ens permetran entrar a fons en contextos cooperatius, metodologies d'aprenentatge basats en projectes, entorns digitals, avaluació autèntica o avaluació per competències.”
 
“No es pot ser humà sense passar per l'educació”
 
La jornada institucional va comptar amb dues ponències a càrrec de Fernando Trujillo, 'L’educació com a projecte: del desenvolupament personal a la transformació social' i 'L’experiència d'un entorn potent d’aprenentatge'.
 
Trujillo, citant a diversos autors va incidir en diferents conceptes de reflexió sobre l’aprenentage i la figura del mestre:  “Aprenem fent, posant-nos la imposició de realitzar experiències sorprenents, memorables i modificar la pròpia conducta d'acord amb aquests descobriments, i per això calen mestres que es creuen la seva professió, que estimen la professió, perquè la professió de mestre canvia l'ésser de la persona que tenim davant (estudiant). No es pot ser humà sense algun tipus de magisteri, no es pot ser humà sense passar per l'educació”.
 
El ponent va voler matissar també “que això que esteu fent aquesta setmana no és formació, es diu desenvolupament professional, que és diferent, cada vegada m'agrada menys la paraula formació, tot i que hi dedico moltes hores. Faig formació quan estic a la universitat, a partir d'aquí, amb professors en actiu no faig formació, acompanyo a alguns companys i companyes en el complex i llarg procés de desenvolupament professional " conclou.
 
La importància de dinàmiques noves de treball i en xarxa
 
Núria Mollà, Coordinadora del SAPP i d’Innovació de les escoles salesianes de Catalunya, Ciutadella, Monzón i Huesca, explica que “l'objectiu de la jornada institucional era doble: presentar el perfil competencial de sortida dels alumnes de les escoles salesianes i experimentar un entorn potent d'aprenentatge. Malgrat adreçar-nos a més de 600 docents, hem volgut oferir-los una experiència memorable i significativa, fugint així de les formacions més tradicionals i menys actives”.
 
“Preparar-ho ha estat un procés molt enriquidor, formatiu i innovador, generant una autèntica comunitat d'aprenentatge. Per fer-ho, cada escola va designar a un o dos docents per preparar aquesta formació, un total de 16 workshoppers de 12 escoles, des del febrer han treballat intensament com a equip, experimentant un entorn potent d'aprenentatge per resoldre el repte de la dinàmica formativa, més enllà dels objectius formals, volíem generar una connexió emocional entre tots els educadors i educadores de les escoles salesianes, volíem que l'experiència els portés al compromís i connectar la pràctica docent amb el sentit i les finalitats educatives”.
 
“L'experiència ha estat fantàstica, els professors van apuntar-se en funció dels seus interessos personals i un cop es van trobar-se amb el seu equip, format per professors d'altres escoles, van posar-se a treballar cooperativament per resoldre un repte, els resultats han estat excepcionals i el procés ha premés viure un entorn potent d'aprenentatge. Aquest és ara el nostre repte: fer que les nostres escoles i aules esdevinguin entorns potents d'aprenentatge al servei del perfil competencial de sortida per als nostres alumnes.”
 
Per a l’experiència formativa s’ha creat el perfil de twitter des del qual s’està dinamitzant tota l’activitat d’aquests dies en un entorn digital de col·laboració.