Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Glòria Barrete –CR) El calendari d'Escola Pia de Catalunya recull el març de 2015 una cita important per a la institució: la celebració del Capítol Provincial dels escolapis, "l'òrgan sobirà de tota l'Escola Pia, el que mana", recorda Enric Canet, escolapi i assistent de Presència. Un òrgan que, enguany, comptarà amb la participació de 30 religiosos i 25 laics, que posaran les bases del que serà el futur de l'orde a Catalunya per als propers quatre anys. La celebració del Capítol Provincial ve precedida per un procés de participació a través de les anomenades Jornades Precapitulars, cinc sessions per anar discernint cap a on va l'Escola Pia i com hauria de ser.

De cada jornada ha sortit un seguit d'elements que serviran per formular propostes en el Capítol Provincial de març; ara bé, la peculiaritat d'aquest procés participatiu rau en la possibilitat de participació de tota persona vinculada a l'Escola Pia, "tothom podia participar", afirma Canet.

Les Jornades Precapitulars

El procés precapitular sorgeix de molts anys enrere, quan l'Escola Pia de Catalunya, fa dècades, va fer una aposta clara per fer "un treball amb els laics", entenent això "molt abans de la crisi vocacional existent". Aquest treball previ ha generat poc a poc un procés de canvi, "en el que ja no és operatiu que solament les escoles tinguin professors laics, sinó que el procés va encaminat a voler que els laics també formin part del capítol provincial". Fa alguns anys, explica Canet, "es feien els tradicionals recessos d'Advent, de Nadal, de Quaresma... i s'intentava que tinguessin un tarannà lligat al Capítol". Des de fa quatre anys, però totalment estès enguany, es van reconvertir aquests recessos en trobades precapitulars, que servissin per anar en camí cap el Capítol.

Durant cinc sessions –de novembre a febrer– s'han buscat temes d'interès: "primer, anàlisi de la realitat; segon, el compromís cristià més enllà de la vida religiosa; tercer, l'espiritualitat transformadora; quart, l'educació com a transformació social; i el cinquè tema, que es celebrarà el 21 de febrer, girarà entorn a la transformació des del món local".

Importància de la participació a les Jornades

El Capítol Provincial té tres fases: l'anàlisi de la realitat, les votacions, i el futur. "Les sessions precapitulars serveixen per la fase de l'anàlisi de la realitat externa, ja que la interna la fa cada àmbit per veure com s'han dut a terme en aquests quatre anys els encàrrecs rebuts de l'anterior capítol". A la fase de 'Futur' hi ha dos elements: les proposisions i les propostes; la proposició és d'acompliment directe, i seran les que marcaran les polítiques generals i els objectius del capítol provincial. Les propostes, en canvi, "surten de les assembles precapitulars, dels religiosos, dels laics que han volgut dir la seva", i és a partir d'aquestes propostes que s'elaboren les línies de futur.

"Segurament les propostes no tenen el pes de les proposisions", explica Enric Canet, "però estan votades per tots, laics i religiosos". D'aquí sorgeixen les recomanacions; "aquestes recomanacions no van a missa com les proposicions, però sí que es tenen en compte pel proper capítol del 2019". "Qui destria les recomanacions? laics i religiosos; qui fa les línies de futur? laics i religiosos; qui vota les línies de futur per transformar-les en recomanacions? els religiosos.  

Laics i religiosos al mateix nivell

L'anterior Capítol Provincial –celebrat l'any 2011– ja comptava amb la presència de laics, però enguany augmenta la implicació: "25 laics, escollits des de baix, per la gent de base, menys dos que venen de dret; i 30 religiosos, 15 per dret i 15 per votació", anuncia Canet. "Els laics ja no són la gent que tu esculls, sinó que són les persones que la gent de la base valora com a persones adients i interessants per parlar de l'Escola Pia de Catalunya".

Com assegurar un laïcat compromès amb la missió d'Escola Pia? Canet aposta pels espais de participació: "Anem avançant i treballant perquè els laics i els religiosos estiguin al mateix nivell dins l'Escola Pia de Catalunya". Malgrat l'aposta, Canet considera que cal un pas més: "Haurem d'acabar creant un grup de laics que assumeixin el paper de garants permanents de l'Escola Pia, i aconseguir que aquest conjunt de laics, més el conjunt de religiosos, més el conjunt de laics que treballen en les institucions, formin el Capítol Provincial a la llarga". "Hem d'entendre participació en el sentit ampli de la paraula, que la persona sàpiga que té un lloc a la Institució, des del nen de P3, a la senyora de fer feines o el religiós, que sàpiguen i sentin que formen part i que tenen un lloc a la Institució i que en aquest lloc, sigui quin sigui, poden parlar i ser escoltats. Si aconseguim això com element participatiu, ja estaré content". 

[Fotografies: Escola Pia de Catalunya]