Vés al contingut
Catalunya Religió

(Monestir de Poblet) L’organista Jan Willem Jansen torna aquest cap de setmana al Monestir de Poblet. Després de l’èxit del seu concert de l’any passat, amb obres de Buxtehude, l’intèrpret torna amb un programa fet a mida per al Festival Orgues de Poblet, en què s’alternaran el cant gregorià i la música per a orgue. El segon concert suposa una innovació en el Festival Orgues de Poblet, en unir la música d’orgue amb el cant gregorià en un espai idoni per a un esdeveniment d’aquest tipus. En aquesta ocasió, Jansen proposa un repertori on s’alterna la música per a orgue amb el cant gregorià, que anirà a càrrec de Schola Antiqua, una formació capdavantera en la interpretació del cant gregorià a Espanya, dirigida per Juan Carlos Asensio.

Després d’actuar en el passat Festival, Jansen va tornar a posar-se en contacte amb la direcció artística, proposant crear un programa que havia començat a perfilar durant els assajos al mateix monestir. El concert d’enguany és fruit d’un procés de recerca i de maduració de la idea que ha durat tot un any, i esdevé un espectacle que només cobrarà ple sentit quan es dugui a terme a la nau de la basílica.

El fil conductor és senzill: durant segles, organistes de tot el món han tingut com a font d’inspiració les melodies gregorianes. Per tant, el que proposa Jansen és escoltar les melodies originals al costat d’algunes de les composicions d’orgue que van inspirar durant els segles XVI i XVII. L’elecció d’aquesta època s’ha fet pensant en el repertori que millor sona a l’orgue de tribuna de Poblet.

En les notes al programa, redactades pel propi Jansen, l’organista explica que “si hi ha un punt comú entre els Beatles i John Taverner és sens dubte el seu èxit i l’empremta que han deixat en el món de la música. 'Hey Jude' (1968) és encara traduït i cantat en molts països, i més de 150 composicions durant prop de cinc segles s’han inspirat en el 'In nomine' de Taverner (anterior a 1530). I, ben mirat, aparentment són dues composicions ben diferents!”. Jansen continua: “Els 'In nomine' no expliquen res i, per tant, no volen dir res. Avorrit, direu? Sí, en el nostre temps, en què les coses es manifesten per excés, per especulació i per una necessitat contínua de superlatius, no hi ha quasi lloc per a la simplicitat i les mirades a l'invisible”. Aquesta simplicitat i aquesta recerca de l’invisible són trets característics de l’espiritualitat cistercenca present a Poblet des de l’any 1150.

III Festival Internacional Orgues de Poblet

Amb l’edició d’enguany, el certamen es consolida en el panorama de la música per a orgue de Catalunya com a referent imprescindible i únic per tres motius: la personalitat del marc en què tenen lloc els concerts, un monestir cistercenc amb més de vuit segles d’història; la personalitat de l’instrument, una equilibrada síntesi dels elements més significatius de les diverses escoles d'orgueneria europees del període barroc; i la personalitat dels intèrprets que hi participen, amb enorme prestigi però poc habituals en les programacions de Catalunya.

El Festival el clourà Claudio Astronio, el dia 21 de novembre, amb un programa atrevit, que commemora el 350 aniversari del naixement de Nicolaus Bruhns establint un diàleg entre la seva música, el barroc espanyol i el minimalisme contemporani de Phillip Glass.

Jan Willem Jansen

Nascut a Holanda, Jan Willem Jansen realitza els seus estudis musicals amb Jan Warmink, Willem Mesdag i Wim van Beek. El 1977 aconsegueix el diploma de solista del Conservatori Reial de la Haia i perfecciona els seus estudis de clavicèmbal amb Ton Koopman, a Amsterdam.

La seva activitat com a intèrpret l’ha portat a actuar amb els millors conjunts barrocs europeus, i músics com P. Herreweghe, J. Savall i C. Coin. És organista titular de l’orgue Ahrend del Museu dels Agustins i de la Basílica de Notre Dame de la Daurade a Toulouse i director artístic del Festival Internacional «Toulouse les Orgues», que va fundar el 1996 amb Michel Bouvard.

Schola Antiqua

Des de la seva fundació el 1984, Schola Antiqua es dedica a l'estudi, la investigació i la interpretació de la música antiga i en especial del cant gregorià. Juan Carlos Asensio, director de la formació des de 1996, va iniciar els estudis musicals a l'Escolania de la Santa Cruz del Valle de los Caídos i el Real Conservatorio Superior de Música. El 2003 va publicar per a l'editorial Alianza una monografia sobre El Cant Gregorià. Actualment és professor d'Història de la Música Medieval, Notació i Cants Litúrgics a l'Escola Superior de Música de Catalunya.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.