Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(JesuïtesAquest setmana s'han celebrat diversos actes amb motiu del Dia Internacional de la Dona. Una ocasió en què l'ONG jesuïta Entreculturas ha recordat que la discriminació per gènere ens situa directament al cor dels drets humans i de la justícia, i troba en l'educació una eina privilegiada de perpetuació o de transformació.

Com a exemple, el testimoni de Judith, txadiana i l'única dona del seu poble en acabar el cicle de primària i secundària. Ara és lider en la seva comunitat i imparteix tallers a dones i nenes. Entén que només a través de l'educació serà possible eradicar la pobresa, la discriminació i la desigualtat de les dones i les nenes.

Amb l'educació sempre transmetem, intencionadament o no, valors relacionats amb la identitat de gènere i les relacions entre homes i dones. És molt important identificar aquestes desigualtats i discriminacions fonamentades en el sexe i apostar per la seva eliminació en el context educatiu buscant el desenvolupament integral de cada nen i nena, fomentant al màxim les seves capacitats. Els tallers que imparteix la Judith són molt especials per a les dones de la seva comunitat. Intercanvien experiències, ideen estratègies conjuntes per provocar canvis en les seves poblacions i reben formació sobre temes que els preocupen però que en el seu dia a dia no poden abordar per tradicions culturals fortament arrelades, com el matrimoni precoç o la mutilació genital femenina. Una pràctica que afecta el 90% de les dones a la regió.

Aquesta formació i educació comporta l'empoderament de les dones i això constitueix una estratègia fonamental per al desenvolupament humà sostenible, referint-nos a l'augment de la participació de les dones en els processos de presa de decisions i accés al poder, així com la presa de consciència del poder que individualment i col·lectivament posseeixen i que té a veure amb la recuperació de la pròpia dignitat i l'enfortiment de les seves pròpies potencialitats i capacitats.

Lideratge i participació de les dones

La realitat de les dones al Txad és discriminatòria, però, és un reflex, no tant distorsionat, del que també passa a Madrid o a Buenos Aires o a Dubai. Segons els informes de Desenvolupament Humà del Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament, no hi ha cap país del món en què les dones disposin de les mateixes oportunitats que els homes. Al món, 65 milions de nenes estan privades del dret a l'educació. A més, segons Unesco, gairebé 16 milions de nenes d'entre sis i 11 anys mai aniran a l'escola primària, en comparació amb vuit milions de nens.

Pel que fa a condicions laborals, tres de cada quatre homes en edat de treballar formen part de la població activa, enfront del 50% en el cas de les dones en edat de treballar. Les dones segueixen rebent a tot el món un salari diferent per un treball d'igual valor. Mundialment, els salaris de les dones són el 24% inferiors als dels homes. Si parlem de lideratge i de participació de les dones en la vida pública i política dels seus països, avui les dones constitueixen el 22% dels membres dels parlaments de tot el món i només hi ha 11 dones Caps d'Estat i 10 Caps de Govern.

Promoure el lideratge i la participació política i pública de les dones suposa una estratègia indispensable per al desenvolupament humà. Com bé sap Judith, sense la participació de les dones de la seva regió no serà possible millorar les condicions de vida de la població. Judith no ha d'assumir aquesta tasca sola. La comunitat internacional ha d'estar compromesa amb aquests objectius i la humanitat ha d'assumir també com un repte compartit.