Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR) El Palau de la Música Catalana dedica un cap de setmana per celebrar els 80 anys d’Arvo Pärt, el compositor viu més interpretat del món i pare del minimalisme sacre. Al seu costat, hi haurà la música de Bernat Vivancos, el jove compositor que fins fa poc ha estat director de l’Escolania de Montserrat i que aquest any també és compositor convidat del Palau. La música de Part escrita per a cor serà la protagonista dels tres concerts que se celebraran els dies 6, 7 i 8 de març a la basílica de Santa Maria del Pi amb la participació del Latvian Radio Choir –un dels cors de cambra professionals més prestigiosos del panorama internacional– i els cors de l’Orfeó Català.

En el concert del divendres, que comptarà amb la presència de Pärt i de Vivancos, s'interpretaran obres dels dos compositors establint un diàleg musical, espiritual i minimalista. Dos creadors de generacions diferents que comparteixen la fascinació per la veu humana i la seva funció com a vehicle del transcendent. En aquest concert es produirà l’estrena nacional de l’antífona montserratina O Virgo Splendens de Bernat Vivancos.

Sobre el programa, el professor Oriol Ponsatí-Murlà, comenta que “és  comú a Pärt i Vivancos pouar en la tradició litúrgica, tant occidental com oriental. Així, el Triodion (1998) de Pärt troba en el llibre litúrgic de la quaresma bizantina la seva font d’inspiració per escriure el seu propi tríptic, dedicat a Jesús, la Mare de Déu i sant Nicolau. I tant l’un com l’altre parteixen de textos procedents del corpus litúrgic occidental. És el cas del càntic de Simeó, Nunc dimittis (“Ara senyor, deixeu que el vostre servent se’n vagi en pau”), l’última oració que pronuncien els monjos abans d’ingressar en el gran silenci nocturn; o el conegut Magnificat, totes dues, obres de Pärt; o l’introit de la missa de rèquiem en l’Aeternam de Vivancos”.

El cicle continua dissabte amb l’audició en la seva versió completa de la Passió segons sant Joan, en la que Pärt confia el relat de la Passió a un quartet vocal, mentre que tradicionalment les veus de Jesús i Pilat són interpretades per un baríton i un tenor, respectivament, i el cor assumeix el paper de poble. Diumenge, el concert de cloenda serà amb els cors de l’Orfeó Català i el Palau de la Música al voltant d’algunes de les composicions de Part per a veu i orgue.