Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(M. Eulàlia Muntané i Glòria Barrete –CR) En Xavier Padrissa és professor al col·legi Claret de Barcelona des de fa tres anys, però la seva tasca educativa ja compta amb uns vint anys d'experiència. És professor de religió, ciències socials i francès a l'ESO i té clar que l'educació és una arma poderosa, "una arma de construcció massiva" que et dota d'eines per interpretar, situar-te i fer possible la teva incorporació a la societat.

Va començar estudiant magisteri i posteriorment psicopedagogia. El seu interès sempre ha estat un interès social, "educatiu també lògicament", però el fet de treballar amb persones i acompanyar-les en el seu desenvolupament personal li encoratgen a seguir acompanyant alumnes. "Per a mi sempre ha estat molt important tenir una feina en què pogués treballar amb persones", la relació amb persones el feia feliç i el feia créixer, "què millor que treballar en un centre escolar on hi ha centenars de persones amb les qui trobar-se?", s'interroga.

Per a ell ser mestre primer és "una experiència personal d'aprenentatge", una experiència que es concreta en una frase del Pare Claret, "no sense els altres", i també és l'oportunitat "d'acompanyar persones i provocar en els alumnes ganes d'entendre, de conèixer i d'aprendre", perquè s'han d'ubicar en aquest món i a molts nivells.

Aquest acompanyament a l'escola Claret passa per posar en el centre l'alumne i fer-ho amb una organització interna "molt estructurada" que és fruit del treball de molta gent que durant anys  ha pensat com atendre diferents tipus de necessitats. "Aquesta feina que s'ha fet a la sala de màquines es nota molt, hi ha coses que es tenen molt clares i donen una gran qualitat educativa". Una feina educativa que en una escola cristiana com la de Claret també engloba la dimensió espiritual de la persona.

L'escola ofereix una Pastoral que "busca la implicació de l'alumne", de fet són ells mateixos qui preparen una reflexió d'acollida a l'inici del matí. Es fan també activitats durant l'any per potenciar la dimensió espiritual de la persona, però Padrissa té clar que la Pastoral a l'escola "ha de comptar amb tothom", ha de tenir alguns actes i esdeveniments generals, però, sobretot, "un baix continu", que el dona la convivència, el tracte, les petites dinàmiques diàries, el com resolen els conflictes...

I si la feina de professor és complexa i dura en molts moments, la feina a l'ESO compta amb un altre element vital: l'adolescència. Per a Padrissa aquesta etapa vital dels alumnes "és un moment bonic de la vida". "Jo em sento content i feliç d'entendre que estic en aquesta etapa de moltes persones i formaré part de la seva vida".