Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Laura Mor –CR) Solsona acollirà l'1 d'abril l'onzena trobada de mestres i professors de religió de les diòcesis amb seu a Catalunya. Cada any el col·lectiu es reivindica en aquesta jornada formativa i posa de relleu la importància de la religió com a matèria curricular. Amb el lema 'Ensenyar i aprendre', és una proposta conjunta del Secretariat Interdiocesà d'Ensenyament de la Religió a Catalunya, el SIERC, i de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya. El període d'inscripcions es tanca el proper diumenge 19 de març.

“La classe de religió ajuda a transformar situacions inhumanes i indignes d'aquest món nostre, perquè ens fa obrir la mirada”. Ho explica la delegada d'Ensenyament del bisbat de Solsona, Teresa Gené. En el cas del coneixement del cristianisme, parla de “la mirada de Jesús”. “Aquest mestre tenia una mirada acollidora, oberta, dialogant, humil, sincera”. I és en aquest marc que Gené defensa “l'aportació d'uns valors cristians que són implícitament valors humans”.

Un bon mestre, un bon professor

Què influeix en l'elecció de la classe de religió? Teresa Gené considera que “en un percentatge molt alt influeix tenir un bon mestre a la primària o un bon professor a secundària”. També decanta la balança el fet que “motivin els alumnes i surtin contents de classe”.

Amb tot, no és ni de bon tros una opció majoritària. “L'àrea de religió està poc qualificada, costa que les famílies hi optin i en el cas del col·legi públic costa molt”, reconeix Gené. Mestres i professors lamenten el desconeixement generalitzat d'aspectes culturals bàsics que tenen la religió a la base.

“La ignorància religiosa ens fa ignorants en d'altres àmbits educatius”, diu la delegada de Solsona. Per exemple, explica que “si els alumnes no es formen en aquesta àrea tindran dificultats per interpretar un quadre, una pintura, una escultura” perquè la classe de religió “connecta amb la cultura, amb la història i amb l'art”. En aquest sentit, recorda a les famílies que els seus fills “tenen dret a cursar l'assignatura de religió”.

La trobada de mestres i professors se celebrarà el mes d'abril a l'Escola Arrels de Solsona, un centre que va resultar de la fusió de Lestonnac amb l'escola diocesana de la ciutat. I el programa d'aquesta onzena jornada, en clau formativa, inclou una ponència inicial a càrrec de Margarita Bofarull i un bloc d'onze tallers.

La trobada 'Ensenyar i aprendre' ja té entitat pròpia i és una reivindicació del col·lectiu de mestres i professors de religió, vinguin de l'escola pública o de la concertada. “Hi som i existim”, diu Gené. A Solsona, que és una diòcesi petita i rural, l'escola pública compta amb 37 docents de religió. Però sumen més de cinc-cents a tota mena de centres, públics o privats, de Catalunya i Andorra.

Les darreres edicions s'han celebrat a Barcelona (2016), Reus (2015), Vic (2014), i Tortosa (2013).