Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Jordi Llisterri –CR) “Volem que totes les famílies de Catalunya puguin omplir la nevera, com ho fem qualsevol de nosaltres quan anem al supermercat amb el nostres fills”. Aquesta és l’aspiració que han reiterat una vegada més des de Càritas Diocesana de Barcelona en la roda de premsa de presentació de Campanya de Nadal.

Aquest any el missatge de Càritas se centra en la cobertura de les necessitats alimentàries bàsiques. Durant la crisi, Càritas de Barcelona ha hagut de multiplicar per quatre aquestes ajudes, que han passat dels 500.000 euros de 2007 als 2 milions que hi destinen actualment.

Càritas també vol poder deixar de donar aquestes ajudes i per això torna a insistir a l’administració en la necessitat d’instaurar una renda garantida de ciutadania. Un iniciativa legislativa popular amb altres entitats socials promou aquesta mesura des de fa tres anys.

En la roda de premsa, l’arquebisbe de Barcelona, Joan Josep Omella, ha donat suport a aquesta mesura: “els impostos també han de servir per això”. El director de Càritas Barcelona, Salvador Busquets, també ha justificat la renda garantida de ciutadania com una solució estructural per donar resposta a les dades de cronificació de la pobresa i a l’augment de les desigualtats.

El fet que moltes persones no disposin de cap ingrés, obliga a entitats com Càritas a multiplicar les ajudes directes per temes tant bàsics com l’alimentació. Per exemple, avui només cobren una prestació el 30% dels aturats i l’índex de pobresa severa a Catalunya ha passat del 6,4% el 2007 al 10,6%. Això vol dir almenys 700.000 catalans. Per Busquets un dels principals problemes “és que la crisi ha fet més fràgil a les persones més fràgils”.

Targeta solidària

Aquesta realitat queda recollida àmpliament en l’informe “Fràgils. L’alimentació com a dret a la ciutadania” que ha presentat l’adjunta d’Acció Social de Càritas Barcelona, Mercè Darnell. Un element rellevant de #somfràgils és que una alimentació correcta “va més enllà dels àpats diaris, ja que forma part de la socialització de la persona. Menjar en família o anar a comprar amb els nens estreny vincles, marca pautes socials i transmet cultura”. Per això, també és important una renda garantida: “hem de donar ajudes perquè no hi ha una renda mínima de ciutadania”.

Per afavorir l’autonomia alimentaria, des de fa dos anys Càritas ha implanta la targeta solidària. Aquesta targeta de crèdit permet que les persones que reben ajuda de Càritas puguin comprar als establiments comercials d’alimentació com qualsevol ciutadà.

Càritas carrega a la targeta família els imports de les ajudes i els usuaris només les poden utilitzar en establiment d’alimentació. Per tant es garanteix que l’ajuda es destini a menjar i alhora s’afavoreix l’autonomia i la no estigmatització de les persones que necessiten ajudes per sobreviure. Actualment amb aquestes targetes ja gestionen donen 350.000 € anuals, una quantitat que afavoreix també les vendes del comerç de proximitat o dels mercats.

“M’agrada el pessebre de la Plaça Sant Jaume”

La intervenció de l’arquebisbe Joan Josep Omella ha remarcat especialment el sentit del missatge del Nadal que Càritas vol evidenciar amb la seva tasca solidària: “Nadal és un temps per mirar la fragilitat i viure amb el cor obert”. Per Omella, “Nadal no és l’equinocci d’hivern” i “el que ens demana Jesús és que ens recordem de tots els pobres”. Per això, “Nadal és un temps de compromís”.

Com exemple Omella ha dit que per això “m’agrada el pessebre de la Plaça Sant Jaume. El nen Jesús neix en una caixa de cartró: quanta gent viu avui al carrer amb una caixa de cartró?”

Omella també ha insistit en agrair totes aportacions que fan a Càritas: “puc garantir que els donatius que feu arriben a qui ho necessita”.