Vés al contingut
Catalunya Religió

(Fundació Blanquerna) La Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna-URL ha acollit aquest cap de setmana la Jornada “La mort i el dol en el context educatiu”, en què diversos experts han analitzat el recorregut dels darrers vint anys de la pedagogia de les pèrdues, la mort i el dol, i han recordat la necessitat que els centres educatius reconeguin i incloguin el valor de formar els infants i adolescents per apropar-se i acceptar la realitat de la mort.

La Jornada ha estat inaugurada per Carme Ortoll, directora d’Educació Infantil i Primària de la Generalitat de Catalunya, que ha destacat la importància de no deixar sols els nens i joves en el pensament de la mort i d’acompanyar-los perquè “s’aproximin a la seva realitat d’una forma plaent i respectuosa”.

El degà de la Facultat, Josep Gallifa, ha explicat en el seu discurs com les noves maneres d’ensenyar i aprendre que han sorgit en els darrers anys, i que aposten per una formació més integral, posen especial atenció en la profunditat de l’experiència personal, “i la pèrdua i el dol són definitivament experiències personals i, fins i tot, professionals”, ha afirmat. El degà també s’ha referit a l’aportació que pot suposar una situació dolorosa de pèrdua: “El sentiment de dol és indicador d’un vincle afectiu profund que ens pot aportar, alhora, un gran aprenentatge vital”.

La psicopedagoga Concepció Poch, una de les grans impulsores de la pedagogia del dol en el context educatiu tant en l’àmbit escolar com de l’opinió pública a través dels mitjans, també ha pronunciat una ponència en què reflexionava sobre la vivència de la pèrdua dels éssers estimats: “La mort de l’altre, la proximitat de la mort de qui estimem, valorem i ens importa, és tant o més dramàtica que la nostra”, ha afirmat. Poch també ha proporcionat algunes dades sobre les intervencions d’educació de la pèrdua i el dol que s’han fet al llarg dels darrers vint anys a escoles, universitats, CRP i AMPAS, entre d’altres institucions: 60 intervencions a Barcelona, 123 a nivell català i 20 a Espanya i Portugal, que suposen l’atenció a 10.000 persones aproximadament.

També ha participat en la Jornada el filòsof Joan-Carles Mèlich, que ha tractat el tema de la mort i la finitud humana des d’un punt de vista filosòfic i, en aquest sentit, Mèlich ha afirmat: “Un dels grans trets que ens diferencia de la resta d’animals és, no només que morim, sinó que sabem que morirem” i, per corroborar la importància del concepte de la mort en la nostra societat, ha afegit: “La nostra civilització està marcada per dues grans morts: la de Sòcrates d’una banda, i la de Jesucrist de l’altra, i tot el que som a hores d’ara neix d’aquestes dos fets”.

Després de les dues ponències, ha tingut lloc la taula rodona on s’han exposat diferents projectes, programes i recursos al voltant del treball del dol: CREDA Pere Barnils, Programa Art i Absència–AVES, grups d’acompanyament al Dol de Lleida i Ca n’Eva–Acompanya Fundació, entre d’altres.

El Jordi Riera, vicerector de Política Acadèmica i adjunt al rector de la Universitat Ramon Llull, ha clos l’acte parlant de les oportunitats de futur: “Hem de tendir a una agregació de coneixements en el currículum que inclogui una antropologia del cicle de la vida”.

Temàtica
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.