Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Glòria Barrete –CR) Aquest divendres, 22 de maig, l'Institut Vedruna està de festa. Celebren el dia de la seva fundadora, Santa Joaquima de Vedruna, iniciadora de la primera congregació femenina a l'estat espanyol dedicada a l'ensenyament, i enguany ho fan amb un nou Projecte Marc de Pastoral sota el braç: Acompanyar la vida en les escoles Vedruna.

"Joaquima de Vedruna va saber acompanyar la vida dels seus fills i instava a les Germanes a que s'esmercessin a 'guanyar el cor', a fi que les nenes descobrissin l'amor de Déu", explica Anna Rifà, professora del col·legi Vedruna-Vall de Terrassa, coordinadora i membre de l´Equip de Pastoral Vedruna Catalunya Educació. Avui Joaquima  "ens convida a que ens apropem des del cor, des del testimoniatge per tal de ser creïbles, comprensius, amables". El nostre acompanyar, afirma, "ha de ser des del cor, de cor a cor".

Educar des de la vida i per a la vida

El nou Projecte Marc de Pastoral s'ha elaborat des de l'equip de Pastoral de Vedruna Catalunya "amb el suport també dels equips de la província Vedruna d'Europa". La feina no ha començat de zero, sinó que ja hi havia un treball fet a priori, "des de les antigues Fundacions".

Fonamentat en una cita de l´Evangeli de Joan -Jn 10,10- Jo he vingut perquè tinguin vida i en tinguin a desdir, el nou projecte vol "educar des de la vida i per a la vida" i orientar i impulsar "la missió evangelitzadora de les escoles Vedruna, animant processos  personals i de grup, de recerca i de resposta". Això ho fan a partir d'un objectiu general i sis objectius específics que enllacen amb les línees educatives actuals, com són l'educació emocional, l'educació de la interioritat, l'educació de la espiritualitat, etc.

L'objectiu general és: Acompanyar la persona en el seu desenvolupament integral per tal que tingui vida en abundància i sigui feliç, i compta amb sis objectius específics: Educar els alumnes a fi que creixin en el diàleg amb ells mateixos, amb els altres i amb Déu; oferir el projecte de vida de Jesús de manera atractiva, que provoqui processos de recerca i trobada amb Ell; presentar l'Església com a comunitat dels seguidors de Jesús, Fomentant-ne el sentit de pertinença; potenciar el diàleg entre fe-ciència-cultura; apostar per una educació que inclogui fe-justícia-integritat de la creació i promogui la ciutadania global, la pau, la solidaritat i el compromís social, i aprofundir en la identitat Vedruna i afavorir-ne el sentit de pertinença.

Una pastoral de processos

El projecte porta per títol 'Acompanyar la vida en les escoles Vedruna'. Amb aquesta expressió volen dir, segons afirma Rifà, que la pastoral Vedruna "ha de ser una pastoral de processos més que no pas de moments; processos personals i de grups; processos que vetllin la diversitat i que facin possible el creixement integral dels alumnes, perquè cadascú esdevingui el que està cridat a ser". El nou projecte no vol ser ni és un projecte tancat , sense possibilitat de canvi, sinó que "és obert perquè cada escola se l'adapti i se'l pugui fer seu".

Amb aquesta voluntat d'adaptació s'ha presentat el nou Projecte a tots els Patronats, Equips de Gestió, Equips Directius, Equips de Pastoral i a totes les Comunitats Educatives de les escoles de la Província Vedruna d'Europa. "Els sis objectius del Projecte s'han presentat en forma de taller de manera que la rebuda per part de tothom ha estat molt ben acollida". Una presentació àgil, propera, viscuda, que ha de portar ara a "pensar en accions que ens ajudin a avançar en el treball, tot compartint-ho entre totes les escoles des dels indicadors que dóna el mateix document".

I és que a la Fundació Educativa Vedruna estan convençuts que l'evangelització "ha de ser una prioritat en les escoles i per tant és necessari dedicar temps, energia i esforç". Aquesta evangelització s'ha d'impulsar en equip i en xarxa, "la xarxa Vedruna". Però volen que la finalitat sigui sobretot "transmetre l'Evangeli, des de l'experiència, des del testimoniatge, tot fent créixer la coherència entre el ser i el fer, entre el què diem i  el què fem".

[Fotografies: Vedruna Catalunya]