Vés al contingut
Catalunya Religió

(Glòria Barrete CR) "Allà era ell. Jo no el veia, jo no l'escoltava, jo no el tocava. Però ell hi era. (...) I no dubtava que era Ell, ja que el notava, encara que sense sensacions. Com pot ser això possible? No ho sé; va durar una estona que no es podia mesurar, i va acabar, per no tornar-se a repetir; el necessari, i res més", escriu el filòsof Manuel García Morente, home allunyat de l'Església i un ateu decidit. Segles abans, el 1654, el matemàtic i físic Blaise Pascal escriu el següent: "Certesa [alegria], certesa, sentiment [visió], goig, pau. El món en l'oblit, tot oblidat excepte Déu. Eternament en goig per un dia d'exercici a la terra. Mai oblidaré les teves paraules." Aquestes frases formen part del Memorial que ell va escriure i que li van trobar cosit a la jaqueta quan va morir.

Aquestes dues referències literàries, i n'hi ha moltes més al llarg de la història, descriuen un procés, una experiència viscuda que en moltes religions monoteistes –judaisme, cristianisme, islamisme– es coneix com a mística i que designa un tipus d'experiència molt difícil d'aconseguir en què s'arriba al grau màxim d'unió de l'ànima humana al Sagrat durant l'existència terrenal. Una experiència mística que han aconseguit uns pocs i que s'analitzarà dins el cicle sobre l'Esperit Sant que els caputxins de Pompeia inicien aquest dijous amb la sessió dedicada a l'Experiència dels Místics.

"El cristià és aquell que viu en l’Esperit Sant, és a dir, atent a les seves emocions, sensible als seus impulsos, en una relació viva i actual amb Jesús Ressuscitat. Les conferències que presentem volen atansar-nos a l’experiència cristiana de l’Esperit", explica el caputxí Fra Josep Manuel Vallejo. Una experiència de l'Esperit que ha estat tractada en el curs "a través de la bellesa de la creació, de l’art, de les relacions amoroses, la compassió amb els desvalguts", i que aquest proper dijous 13 de novembre tractarà "l’experiència de l’Esperit que han fet els místics, persones agraciades que han fet experiència personal de Déu en les seves vides".

Jesús, Sant Pau, Pascal i García Morente, referents místics

S'analitzarà la mística de Jesús de Natzaret, "que té una experiència especial, profunda, inefable, transparentada en el relat del Baptisme i la Transfiguració"; en segon lloc, Sant Pau, "a partir sobretot de l'experiència viscuda al camí de Damasc"; després Pascal, "a partir del text de la seva conversió –el Memorial– text que li van trobar cosit al folre de la seva jaqueta quan va morir", i parlaran també de l'experiència de conversió del filòsof Manuel García Morente.

I és que, tot i semblar –la mística– una experiència de gràcia a l'abast d'uns pocs agraciats, Vallejo creu que es pot potenciar i fomentar a través del silenci i la pregària: "L'experiència mística, l'experiència de Déu es pot fomentar amb una vida atenta als moviments interiors, per la qual cosa és indispensable fomentar el silenci i la pregària". Alhora, tal com defensa l'espiritualitat de Santa Teresa, una de les místiques de referència, l'experiència mística, que és experiència de Déu es troba en l'amor, en el lliurament als altres, sobretot als més pobres i desvalguts: "La compassió, com Jesús, davant del desvalgut és sinònim d'experiència mística. Sant Francesc la va tenir cuidant leprosos", recorda Vallejo.

Un despreniment i lliurament molt necessari d'aprendre avui dia en un temps que Vallejo qualifica com de "vida a la intempèrie": "Avui és imprescindible aprendre dels místics i imitar-los, perquè els cristians vivim a la intempèrie, i necessitem fer experiència personal per fonamentar la nostra fe i recolzar-la en conviccions viscudes". Conviccions que "es fan difícils de comunicar si no s'han viscut".

Un dijous al mes per tractar l'experiència de l'Esperit Sant

La sessió sobre els místics que tindrà lloc aquest dijous 13 de novembre al convent de Pompeia de Barcelona forma part del curs sobre Esperit Sant que té lloc un dijous al mes a les 20h i que tractarà altres temes com l’acció de l’Esperit Sant en l’Antic Testament –Moisès, Elies, David, Jeremies– i en el Nou Testament –Romans, Gàlates, Corintis– per fixar-se en Jesús, "l’home ple de l’Esperit Sant, posseïdor i donador a mans plenes." Una altra de les sessions també la dedicaran a estudiar la persona de sant Francesc i la seva experiència espiritual. I acabaran amb dues sessions més pràctiques, "per aprendre a discernir l’Esperit Sant en la vida quotidiana i a fer-ne experiència."

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.