Vés al contingut
Catalunya Religió

(Abadia de Montserrat) El Museu de Montserrat (MDM) ja té perfilades les exposicions temporals que presentarà el proper mes de novembre, i que es podran veure a la Sala Daura i a l’Espai d’art Pere Pruna, respectivament, durant la tardor i l’hivern. La primera que es podrà visitar serà la selecció cronològica d’obra gràfica de l’artista de Riudoms Joaquim Chancho.

El dilluns 10 de novembre tindrà lloc la presentació de la mostra, que té el títol provisional Estampes, i que estarà comissariada per Antònia Vila. L’exposició recollirà una cinquantena de peces que van des de 1971 fins a l’actualitat, i inclourà una sèrie inspirada en Montserrat. Cal recordar que Chancho va protagonitzar la primera mostra temporal del nou MDM (Joaquim Chancho, un clàssic contemporani), renovat ara fa 10 anys, i que va marcar l’inici de l’aposta continuada per l’art contemporani del museu montserratí.

I el 27 de novembre aixecarà el teló una proposta artística única, la que protagonitzarà la txeca de naixement i canadenca d’adopció Jana Sterbak que farà interactuar la seva obra amb algunes peces del fons del Museu de Montserrat. La mostra es podrà veure a la Sala Daura i estarà comissariada per Teresa Blanch. Comptarà amb la col·laboració de la galeria Tàpies, el Macba i l’Oficina del Quebec a Barcelona.

Jana Sterbak (Praga, 1955) es va establir de jove al Canadà i actualment viu entre Montreal i París. És una artista contemporània reconeguda internacionalment. El principal element de referència en la seva obra és el cos, com a element d’identificació de la persona. En la seva representació destaca la vulnerabilitat de la carn, la limitació que el cos significa tot posant-lo en relació amb les gàbies, i utilitza encara altres mecanismes per suggerir el procés ineludible de creixement, degeneració i mort. També l’arquitectura –amb el cos com a contenidor– és una eina habitual en el seu treball. Sterbak intenta involucrar l’espectador proposant-li experiències sensitives molt personals. Els seus objectes i peces d’indumentària -perfums, vestits, corones, mobiliari- permeten moltes interpretacions. L’ambigüitat és molt present en peces que poden generar mirades contraposades, com un perfum elaborat amb suor humana o una samarreta de dona amb pèl d’home que s’adhereix al pit tot creant una sensació estranya. L’ús del vídeo complementa i documenta sovint les peces de les seves performances.

En les darreres creacions, Jana Sterbak s’allunya d’aquesta mirada tan transgressora. Una de les peces destacades a Montserrat serà Planetarium, en què l’artista mira a l’exterior tot inspirant-se en l’astronomia amb un conjunt de grans esferes de vidre. Darrerament, aquesta artista treballa en les simbologies còsmiques relacionades amb els orígens del món i de com l’home s’integra en aquest complex univers còsmic. Igualment, reflexiona sobre els “refugis” que l’home es fabrica, i sobre els “pesos” i les “càrregues” de la consciència terrenal que l’home porta a sobre i que arrossega al llarg de la vida.

Prorrogada fins el 10 de novembre la mostra de teixits coptes

D’altra banda, el MDM prorroga, fins el 10 de novembre, l’exposició de teixits coptes que es pot veure actualment a la Sala Daura. L’exposició Els teixits coptes del Museu de Montserrat. La col·lecció Soler Vilabella culmina un llarg procés de treball, estudi i restauració que va començar quan va ser donada al monestir, l’any 1999, per la família Soler Vilabella, i té un valor que va més enllà de les tipologies de teixits que reuneix. La seva importància radica especialment en tota la documentació que contextualitza l’origen i la procedència de les peces. Igualment, confirma el protagonisme de Catalunya dins de l’àmbit del col·leccionisme tèxtil de principis del segle XX, moment en el qual grans col·leccionistes i museus de tot Europa competien fortament per fer-se amb algunes de les teles procedents de les excavacions de les necròpolis coptes d’Egipte.

Paral·lelament a aquesta mostra, el MDM ha ofert un cicle de conferències sobre l’exposició de teixits coptes, que també arriba a la seva fi. Les dues darreres sessions, que tenen entrada gratuïta i requereixen inscripció prèvia inscripció, són les següents:

- dissabte 11 d’octubre: El procés de restauració de la col·lecció dels teixits coptes del Museu de Montserrat, Lídia Santalices. Directora de la empresa Kronos Restaura.

- dissabte 8 de novembre: Moda a l’antiguitat, Montserrat Bargalló Sánchez. Graduat Superior en Disseny Tèxtil per l’Escola Superior de Disseny. Col·laboradora del Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa i de la Fundació Arqueològica Clos.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.