Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(David Casals - CR) La llum de la festa jueva de la Khanucà ha tornat aquesta setmana al Call de Barcelona, més de cinc segles després de l'expulsió dels jueus de Catalunya.

Catalunya ha estat durant 400 anys un país sense jueus. Tot i que a finals del segle XIX retorna el judaisme, al barri del Call no s'havia celebrat aquesta festa jueva, la de les llums, que dura vuit dies, cada un dels quals s'encén una de les espelmes o làmpades d'oli que hi ha a un canelobre de nou llums, una 'khanukiia'.

Per celebrar aquest any la Khanucà, la primera botiga jueva que ha obert a l'antic barri jueu, 'Call Barcelona', ha encès cada dia un llum. Aquesta botiga la porta una de les quatre comunitats israelites que hi ha a Barcelona, Jabad Lubavitch.

Un dels eixos centrals de la festa ha estat aquest diumenge al Turó Parc, on moltes famílies jueves s'han concentrat per celebrar durant la tarda aquesta festivitat.

Dolços Tradicionals

A més de l'encesa de les espelmes de la 'khanukiia', una altra de les tradicions d'aquesta època és menjar 'sufganiot', uns bunyols típics farcits amb melmelada de maduixes.

La doctora en Filologia Semítica Maria Josep Estanyol n'explica la recepta al seu llibre Judaisme a Catalunya, avui (Pòrtic): "Aquests dolços es fan barrejant dos ous, dos iogurts naturals, dues cullerades e sucre, un sobre de llevat en pols i tres gots de farina.

Aquesta pasta es posa en petites cullerades en oli bullent --a la fregidora a 175 graus--, amb la comoditat que no cal girar-los, ja que quan estan fregits d'un cantó es capgiren tots sols. Un cop daurats, es treuen i es poden farcir de melmelada i posar-hi sucre per sobre".

'Khanucà' significa literalment 'consagració' o 'dedicació', i es commemora la purificació del Temple de Jerusalem, que fou profanat durant el regnat d'Antioc IV Epifanes, entre el 175 i el 164 abans de l'era comuna. Aquest monarca pretenia la conversió del poble del jueu a la cultura grega, i per fer possible l'hel·lenització, va convertir el Temple en un santuari a Zeus.

Aquests fets es descriuen al llibre de Macabeus, un llibre que forma part de la Bíblia catòlica, però no del cànon hebreu ni tampoc de les que utilitzen les esglésies protestants.