×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR) Els jesuïtes han presentat aquest dijous els quatre primers quaderns d'una nova col·lecció editorial, 'Transformant l'educació', que busca donar detall de tot un procés: el com i el perquè van decidir canviar de paradigma educatiu a les seves escoles. L'acte de presentació, a l'Auditori de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, ha aplegat més de quatre-cents assistents, que indiquen l'interès que la proposta desperta en el sector.

La Fundació Jesuïtes Educació (FJE), de la mà del seu director Xavier Aragay, ha convidat a dialogar sobre aquesta experiència que vol millorar l'educació. Recollim en aquesta llista les 10 idees més significatives del debat que va comptar amb persones vinculades a l'entitat, així com amb experts del món educatiu:

‪1. Una espiritualitat que mou a l'acció, una escola evangelitzadora

“Aquesta transformació s'ha fet des del discerniment propi de la Companyia de Jesús, amb una vocació orientada a l'espiritualitat ignasiana, que és activa i que porta a l'acció. (Llorenç Puig, delegat dels jesuïtes a Catalunya)

“Aquesta història comença fa més de cinc cents anys, quan Sant Ignasi de Loiola va decidir que la seva vida fos dedicada als altres i al servei”. (Jonquera Arnó, FJE)

“No hi ha assignatures, tot està impregnat d'una reflexió pel qui som, d'on venim, què fem i per què ho fem, quin sentit té que estudiï.... Evangelitzar és convidar a que cada persona estimi als altres, s'enamori d'aquest món i vulgui transformar-lo” (Xavier Aragay, FJE)

2. Els alumnes al centre

"Aquesta transformació obra la possibilitat d'una educació integral, que posi la persona al centre, fent una educació inclusiva, amb un treball interior, espiritual, de convivència i compromís”. (Josep Gallifa, degà de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna-URL)

“Entrar en un d'aquests nous espais d'aprenentatge va ser per mi una experiència quasi mística”. (Franc Ponti, professor)

“El canvi més important que hem detectat en aquests cinc mesos és que els alumnes estan més predisposats a l'aprenentatge i a fer-ho de manera col·laborativa”. (Josep Menéndez, director adjunt FJE)

3. Un model en crisi i un diagnòstic compartit

“Mai hi ha hagut un model d'escola. Per la seva essència l'escola és disconforme amb ella mateixa. L'escola autocomplaent és la que fracassa”. (Gregorio Luri, filòsof)

"Qualsevol canvi pot tenir èxit si es basa en un bon diagnòstic compartit" (Xavier Aragay)

“En educació encara no hem trobat la fórmula màgica, segurament perquè no existeix. Modular el cervell i el cor de les persones és l'activitat humana més difícil” (Ignasi Aragay, periodista)

4. La pedagogia del canvi

“Això és un procés de canvi que requereix pedagogia; no només canvia la metodologia sinó les persones. Els canvis exigeixen desaprendre moltes coses”. (Xavier Aragay)

"El canvi és estructural, no conjuntural. I requereix preparar el terreny i preguntar-se d'on venim?, podem canviar?, volem canviar?, en sabem?, es reconeix aquest canvi?” (Màrius Martínez)

"Em dic Gregorio Luri i sóc conservador. Val la pena pensar si en això que anomenem tradició, a més dels vicis, no hi ha també un pòsit de saviesa pràctica". (Gregorio Luri)

6. Un debat obert i en xarxa

“Aquest procés mostra la voluntat de desenclaustrar un projecte, d'oferir-lo a la llum pública. Heu assumit riscos notables i això no és gens habitual en el món educatiu”. “El subjecte de la docència hauria de ser la xarxa de centres”. (Gregorio Luri)

7. Seguir innovant, malgrat l'èxit

“Ens hem proposat entrar en contacte amb les escoles més innovadores. L'acord estratègic signat amb Jesuïtes Educació és un privilegi”. (Josep Gallifa)

“Esteu introduint canvis en un conjunt de centres que ja tenien una trajectòria d'èxit”. (Gregorio Luri)

8. Educar la creativitat

"Ser creatiu és alliberar el teu potencial com a ésser humà. Passar per aquesta vida i no fer-ho és una llàstima". "Necessitem emprenedors, creatius, capaços d'innovar i de fer-ho amb els altres" (Màrius Martínez)

9. Mestres vocacionals: millorar l'educació és possible

“Els mestres han de tornar a connectar amb la seva vocació” (Xavier Aragay)

"Us miro als ulls i us veig il·lusionats" (Franc Ponti, professor)

"No puc discutir el vostre entusiasme. En el fons l'educació és com la grip, t'agafa o no t'agafa" (Gregorio Luri).

10. Comunicar la pròpia experiència

“La publicació d'aquests quaderns és un gran encert: és molt important que les bones pràctiques s'escriguin i es dialoguin” (Josep Gallifa)

“D'algun d'aquests quaderns hi ha fins a catorze versions. Són per compartir-los, aquí i arreu, i els trobareu en català, castellà i anglès” (Mauro Cavaller, editor)