Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Fundació “la Caixa”) Aquesta setmana el CaixaForum Barcelona inaugura l’exposició Planeta Barrio, fruit d’un projecte participatiu de creació fotogràfica dirigit a adolescents en situació de vulnerabilitat social. Les fotos s’exposaran fins al 5 de setembre a l’entrada de CaixaForum i es poden veure de forma gratuïta.

Es tracta d’una iniciativa ideada i impulsada conjuntament per la Fundació ”la Caixa” i la Fundació Photographic Social Vision amb la finalitat comuna de contribuir al progrés educatiu, oferir igualtat d’oportunitats i afavorir processos de desenvolupament personal, transformació i cohesió social a través de la participació en un procés creatiu, en una activitat transversal i col·laborativa. 

Per això, l’equip especialitzat en fotografia participativa de Photographic Social Vision, en coordinació amb el programa Art for Change de la Fundació ”la Caixa”, ha treballat durant cinc mesos amb deu nois i noies de procedències molt diverses d’entre 13 i 15 anys, tots residents al barri de la Marina de Barcelona i vinculats a Mans a les mans, fundació del mateix districte que col·labora amb el programa CaixaProinfància.

Al llarg d’aquest procés, els nois i noies han pogut experimentar amb la fotografia com a eina d’expressió, d’autoconeixement i de relació amb els altres, tractant de fomentar en aquest procés la confiança personal, el respecte a ells mateixos i el que concedeixen als altres.

Com qualsevol adolescent, es troben en un moment vital de construcció de la identitat, amb tanta necessitat de reivindicació personal com d’establir vincles. Es tracta d’una època de confusió i opinions polaritzades; d’explosions d’emocions imprevisibles; de viure el present sense valorar-ne les conseqüències; d’oposició a l’autoritat i recerca d’independència; de transició de la infància a l’edat adulta.

I és una etapa que encara és més complexa si hi ha manca de recursos econòmics, tecnològics, educatius o culturals, quan fins i tot falta el temps per processar tot el que es viu i se sent. És en aquest context que és més necessària una igualtat d’oportunitats que permeti provar i demostrar les pròpies capacitats.

El projecte ha cobert diverses àrees, començant per sensibilitzar sobre el món de la fotografia, la narrativa i el pensament visual als i les participants. Van entrenar la seva mirada fotografiant sense càmera, treballant la imatge a través d’exercicis d’escriptura i dibuix. Se’ls va familiaritzar amb les càmeres digitals, van experimentar amb la composició i el llenguatge visual, i també van accedir a un altre tipus de càmeres, instantànies i de pel·lícula.

A més, van rebre algunes classes teòriques de llenguatge fotogràfic i van visitar l’exposició internacional World Press Photo a Barcelona, on van interactuar amb els materials mostrats i es van endinsar en les diferents capes de lectura que pot contenir una imatge. Simultàniament, van tractar de detectar les seves necessitats expressives i d’entendre la seva relació amb l’entorn i les seves dinàmiques internes. Van fer recorreguts en grup pel barri disparant retrats i autoretrats, representant amb imatges les seves pròpies històries, relacionant-les amb aquest territori i creant un mapa col·lectiu dels llocs que eren més significatius per a ells.

Una vegada identificades les temàtiques fonamentals per al grup, com la identitat pròpia, les relacions amb els altres o la imatge que tots projectem cap a l’exterior, van fer diverses pràctiques inspirades en l’obra d’artistes que han tractat aquestes mateixes qüestions, seguint una metodologia que no pretén ensenyar art sinó a través de les arts. Així, els nois i noies van experimentar, per exemple, amb el retrat i l’autoretrat d’estudi; van fotografiar detalls del seu cos per després reconstruir o treballar amb els fragments; van adoptar diferents rols per mostrar-se com qui els agradaria ser i com qui no creuen ser; van intervenir les imatges resultants amb textos i motius gràfics: una sèrie de tècniques d’expressió, tant individual com en equip, que tenien l’objectiu d’aprofundir en l’autorepresentació, la creació simbòlica i la reflexió crítica.

En definitiva, es va propiciar un contacte directe amb el poder transformador de la fotografia per mitjà d’una metodologia fonamentada en dos pilars: l’accés a un procés d’experimentació artística obert, respectuós i participatiu, i l’oportunitat d’exposar-ne públicament els resultats. El resultat final de tot el procés creatiu és aquesta exposició, en què mostren unes mirades molt personals d’ells mateixos, del grup i del seu entorn.