Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Lucía Montobbio/Laura Mor –CR) Ara ja fa un any que es va engegar el pla pilot per impartir religió musulmana en escoles i instituts públics a casa nostra. En la primera fase preliminar no es van voler pronunciar gaires veus. I tampoc aquest curs ha resultat fàcil trobar docents que en vulguin parlar. Però des de Catalunya Religió sí que podem avançar quants alumnes s’hi ha matriculat enguany. També hem confrontat les dades amb les que publica la Generalitat sobre els infants i joves que van cursar aquesta assignatura el curs 2020-2021.

Estem parlant d’un pla que coordina el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, amb el suport de la Unió de Comunitats Islàmiques de Catalunya (UCIDCAT). Respecte aquest primer any de funcionament, l’avaluació de tots els actors implicats és positiva. Així i tot, també es destaca que cal fer un esforç per normalitzar la diversitat religiosa a casa nostra.

Si ens aturem a infantil i primària, en el pla pilot del curs passat el Departament d’Educació apunta la xifra de 19 alumnes; una dada que coincideix amb la que Catalunya Religió vam recollir a principi del curs passat. En el cas de Secundària, van ser 123 alumnes.

En el curs actual, segons la informació que el Departament d’Educació ha avançat a Catalunya Religió, a hores d’ara no hi hauria cap alumne d’Educació Primària cursant religió islàmica. I, en canvi, a Secundària en serien 612 alumnes. En total se’ns ha proporcionat la xifra de 6 instituts que ofereixen religió islàmica a Secundària, repartits d’aquest manera segons àrea geogràfica: 2 de Girona, 2 del Baix Llobregat i 2 de Tarragona.

 

Alumnes que fan religió islàmica a l’escola pública

                         Curs 2020-21         Curs 2021-22

Primària                      19                       0*

Secundària               123          vv         612

*Del curs vigent, la UCIDCAT confirma aquestes mateixes dades per Educació Secundària. Així i tot, hi afegeix informació diferent pel que fa a l’Educació Primària. En aquest nivell acadèmic, sí que els consten registrades tres escoles públiques que imparteixen religió islàmica: una a Barcelona, una altra a Calafell i una tercera a Olesa de Montserrat. No poden proporcionar quants alumnes hi ha a cada escola per manca de còmput; ni tampoc els noms de les escoles, per la llei de protecció de dades.

 

Una dada interessant a analitzar i que mai no s’ha fet pública és la diferència entre els les famílies que sol·liciten per als seus fills la classe de religió –sigui catòlica, evangèlica, islàmica o jueva– i els alumnes que finalment l’acaben cursant. Tal com hem explicat en altres ocasions, calen un mínim de 10 alumnes perquè la classe tiri endavant. Ho estableixen els acords de 1992 entre l’Estat espanyol i les comunitats islàmica, jueva i evangèlica.

Pel que fa al nombre de professors, segons dades de la UCIDCAT, en origen havien de ser 4, finalment es va començar el pla pilot amb 3 i, a hores d’ara, hi ha 5 professors que imparteixen religió islàmica en aquests centres.

 

“La nostra lluita és que la religió islàmica no es vegi estigmatitzada”

El president de la UCIDCAT, Mohamed El Ghaidouni, valora positivament aquest primer any: “La nostra impressió és positiva, els professors estan encantats, han rebut una bona acollida a totes les escoles i descriuen aquesta experiència com a fantàstica”. Si bé és cert que ha requerit un esforç inicial, “el que ha estat més difícil, ha estat dissenyar de zero la matèria seguint el programa publicat al BOE”, apunta El Ghaidouni. 

Oferint la matèria de religió islàmica a escoles i instituts es busca connectar-la a la realitat catalana “a partir de l’estudi, els professors aclareixen conceptes, i també naturalitzen la convivència de les diverses religions que hi ha a Catalunya”, diu. 

L’Institut Vallvera és un dels sis instituts que imparteixen religió islàmica. La seva directora, Eva Rigau, coincideix amb aquest punt i afirma que la lluita és que aquesta assignatura no sigui estigmatitzada: “Volem que la religió islàmica tingui un desenvolupament idèntic al de la resta d’assignatures del centre”. 

El Ghaidouni pensa que encara hi ha feina per fer, tanmateix “aquest pla pilot ha estat un gran avanç en l’harmonia que ens provem els uns als altres, i ho hem de celebrar.”

Rigau i la professora de religió islàmica del centre creuen que els continguts de la matèria prioritzen l’educació en valors i inculquen bons hàbits. I, en aquest sentit, “s’ha de valorar tota la feinada que comporta educar i instruir els adolescents, tenint en compte el context i la societat que els envolta.”