Vés al contingut
Data de l'esdeveniment
Nom del lloc
▶️ Basílica de Santa Maria
Adreça (carrer i número)
Plaça Santa Maria, 11
Municipi
Mataró
Nom de l'entitat organitzadora
Ajuntament de Mataró
Diòcesi on es realitza l'esdeveniment
Temàtica

Música "da chiesa" instrumental, Trio Barroc del Cafè, a Mataró

Concert en línia en el marc de la 38a Setmana de Música Antiga que té lloc a Mataró del 8 al 29 de novembre

L’arribada del barroc musical al voltant de l’any 1600 va comportar la implantació, com a element comú i integrador de totes les pràctiques musicals, de l’ús de la tècnica del baix continu. Si en aquelles primeres dècades del s. XVII encara es varen continuar mantenint les textures heretades de la polifonia del Renaixement, tant en les obres vocals com en les instrumentals, el cert és que cada vegada va ser més comú sentir les grans pàgines sacres sobre les columnes harmòniques que proporcionava el nou baix harmònic.
És en aquest context que sorgeixen noves formes instrumentals (sonates, tocates, suites...) cada vegada més diferenciades de les vocals. Durant el Renaixement s’havia fet habitual sentir les grans polifonies cantades reforçades amb la presència d’instruments que doblaven les veus, molt especialment en les tessitures greus. Per tant, no ens ha de sorprendre que, malgrat que desenvolupessin una música pròpia desvinculada de la veu, els instruments seguissin mantenint un fort vincle amb els cerimonials de l’església, ja fos com a acompanyament de veus amb composicions únicament instrumentals destinades a determinats moments cerimonials, com en el cas de l’ofertori dins de la litúrgia.
A mitjan segle XVII, la diferenciació entre música instrumental “da chiesa” (d’església) i “da càmera” (de cambra) es va mantenir de forma prou tangible. Però, a mesura que s’anava apropant l’inici del segle XVIII, la frontera formal es va anar trencant en paral·lel a la tolerància que les autoritats eclesiàstiques mostraven amb la música instrumental. Per contra, varen centrar l’atenció en els nous textos de les formes vocals incipients (com els oratoris...) que s’afegien als usats per tradició.

Trio Barroc del Cafè
Arran de les interpretacions per diferents indrets de Catalunya de la “Cantata del cafè” de Johann Sebastian Bach en una producció impulsada el novembre de 2006 conjuntament per la Setmana de Música Antiga de Mataró, el Festival de Tiana Antica de Tiana i el Cicle de Música Antiga de Sant Martí Vell, va sorgir el present trio barroc que pren el nom d’aquella popular partitura que Bach havia escrit el 1734 pel seu Collegium Musicum i que assajava i actuava al Zimmermannsches Caffeehaus de Leipzig: Trio Barroc del Cafè.

El grup està format per Joan Vives, flauta de bec, Mireia Ruiz, orgue portatiu, i Daniel Regincós, violoncel. Reprenent l’esperit dels conjunts de cambra de les primeres dècades del s. XVIII i els criteris interpretatius propis de la música de l’època, el Trio Barroc del Cafè representa diversos itineraris sonors pel món del barroc, combinant propostes antològiques, monogràfiques i pedagògiques; ofereix concerts exclusius com a trio o en col·laboració amb altres artistes convidats, però sempre revivint la invenció i la tècnica adequades per a l’expressió de la més genuïna sonoritat i esperit de la música barroca de cambra.

Música "da chiesa" instrumental
1. Tres Recercadas. (Roma, 1553. Diego Ortiz)
2. Fantasia a quattro sopra “Ave Maris Stella”. (1578. Luzzasco Luzzaschi 1545-1607)
3.- Sonata en re menor de “Concerti Ecclesiastici”. (Milà 1610. Gian Paolo Cima c. 1570-1630)
4.- Salm 9 ("De tot cor enalteixo el Senyor”) per a flauta sola de “Der Fluyten Lusthof”, Utrecht 1654. (Jakob Van Eyck)
5.- Sonata en Fa Major opus 5 n4. (Arcangelo Corelli)
• Adagio
• Allegro
• Vivace
• Adagio
• Allegro Risoluto

6.- Sonata no 1 per a violoncel i BC (del recull "Ricercari, canone e sonate per violoncello". (Bolonya 1689. Domenico Gabrieli 1640-1690)
- Grave
- Allegro
- Largo
- Prestissimo

7.- Sonata (da càmera) per a flauta i BC en Do Major RV 3. (Sonata de Manchester no1 c. 1726. Antonio Vivaldi)
• Preludi (Largo)
• Corrente (Allegro)
• Largo
• (Allemanda) Allegro non molto
8.- Coral “Der Tag ist hin” (El dia s’ha acabat) BWV447 de "Schemelli Gesang-Buch". (Leipzig 1736. Johann Sebastian Bach 1685-1750)

Organitza: Direcció de Cultura de l'Ajuntament de Mataró. Col·laboren: Museu Arxiu de Santa Maria, parròquia de Sant Josep i Te de Tertúlia

La XXXVIII Setmana de Música Antiga recorda a Anna Comas, impulsora del festival

Del 8 al 29 se celebrarà la XXXVIII edició de la Setmana de Música Antiga de Mataró, que per les recents mesures adoptades per la Generalitat de Catalunya s’haurà de fer de manera virtual. El festival, un dels més antics de música antiga de Catalunya, oferirà cinc concerts que es retransmetran a través de les xarxes de Cultura Mataró, el web culturamataro.cat i per Mataró Audiovisual.

Imatge eliminada.

Imatge de la XXXVIII Setmana de Música Antiga

(Ajuntament de Mataró) La present edició de la Setmana es dedica a la memòria d’Anna Maria Comas, regidora mataronina que va morir el passat 3 de juliol de 2020. Va ser ella des del seu càrrec de regidora de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, l’any 1983, qui va donar l’empenta definitiva a una més que modesta Setmana de Música Antiga que havia sorgit el 1981, com a fruit de la il·lusió d’un petit grup de joves mataronins amb ganes de compatir amb la ciutat les noves maneres d’interpretar la música antiga amb criteris històrics i instruments reproducció dels originals. Després de dues edicions fundacionals fetes amb gran entusiasme, però sense recursos, la voluntat de donar una nova volada al cicle de l’Anna es va fer realitat en la seva tercera edició el 1984. Així s’ha mantingut amb el suport continuat del Departament de Cultura de l’Ajuntament de la ciutat fins al dia d’avui.

En l’apartat musical, enguany el fil conductor dels quatre concerts serà la “música sacra”. En la programació d’enguany el públic veurà diferents maneres de com els compositors dels segles XVII i XVIII van fer música sagrada per relligar terra i esperit, incidint directament en l’ànima.

La Setmana començarà diumenge 8 de novembre amb el recital “Beethoven al fortepiano”. Josep Maria Roger oferirà un concert comentat en el qual es podran escoltar peces -com la sonata “Clar de lluna”- en una còpia de l’instrument en què varen ser compostes.

La segona cita serà el 15 de novembre amb l’ “Stabat Master” de Luigi Boccherini, a càrrec d’un sextet en el qual destaca la soprano mataronina Anaïs Oliveras. Aquesta obra sacra és de caràcter intimista i espiritual, i recull l’especial sensibilitat musical de Boccherini.

El tercer recital també tindrà accent mataroní. El 21 de novembre el Cor Ciutat de Mataró, un quartet solista i un trio musical, dirigits per Jordi Lluch, retran un homenatge a Joan Cerols. Aquest monjo de l’Abadia de Montserrat, d’on va ser primer també escolà, ha estat un dels músics montserratins més reconeguts. Va compondre música religiosa polifònica emmarcada en els corrents del Barroc hispànic.

El grup resident de la Setmana, el Trio Barroc del Cafè seran els protagonistes del quart concert, Música “da chiesa” instrumental, el dia 22 de novembre. Joan Vives, Mireia Ruiz i Daniel Regincós convidaran a l’espectador a descobrir la música instrumental d’església del segle XVIII.

La Setmana es clourà el 29 de novembre amb El consort de violes de Lux Fundació presentant el recital “De batallas, xácaras, passacalles y otros tientos”, un gran assortiment de diferents obres del Renaixement i del Barroc ibèric.

Els concerts es podran veure en directe el mateix dia que s'havia previst inicialment a través del web culturamataro.cat, les xarxes socials de cultura i també a Mataró Audiovisual. Tots els concerts s'emetran a les 18 h, excepte el del Cor Ciutat de Mataró del dia 21 de novembre que es podrà veure a les 19 h.

Consulteu tota la informació i els possibles canvis que hi puguin haver al web culturamataro.cat.