Vés al contingut
Catalunya Religió

(Direcció General d'Afers Religiosos) El passat 22 de gener se celebrà a la Direcció General d'Afers Religiosos una reunió amb els representants, presidents i referents de les diferents confessions religioses presents a Catalunya per abordar la fi de la moratòria per l’adequació dels centres de culte que ja existien abans de l’entrada en vigor del Decret 94/2010, de 20 de juliol, de desplegament de la Llei 16/2009, de 22 de juliol, dels centres de culte i que finalitza l’11 d’agost del 2020. La trobada ha servit per explicar les línies formatives i informatives que es faran aquest darrer any des de la Direcció General d’Afers Religiosos, i també per explorar col·laboracions amb les federacions per poder fer arribar la informació a totes les comunitats.

La Llei 16/2009 dels centres de culte i el Decret 94/2010 de desenvolupament de la Llei dels centres de culte preveuen un seguit de condicions de compliment de salubritat, higiene i seguretat que tots els centres de culte nous han de complir a l'hora d'entrar en funcionament. Alhora, s’estableix un període transitori per als centres creats abans de l'entrada en vigor del decret (11 d'agost de 2010) que no tenien llicència llavors, per adaptar les instal·lacions; la disposició transitòria tercera del Decret disposa unes condicions molt bàsiques que aquests centres han de complir. En cas contrari, s’hauran de regir pel la llei estableix per als centres de culte nous.

Quines condicions han de tenir els centres de culte que s’havien obert abans de l’aprovació d’aquestes normes sense tenir llicència?

La disposició transitòria tercera del Decret preveu que aquests centres han d’efectuar una comunicació del compliment de les condicions bàsiques de seguretat –definides en la mateixa disposició transitòria– davant l’administració competent. En la comunicació cal acreditar que el centre de culte funcionava des d’abans d’entrar en vigor la Llei; i ho faran per mitjà del contracte de compra, de lloguer o la inscripció del centre de culte al Registre d’entitats religioses, principalment. Respecte d’aquesta qüestió, cal recordar que als centres de culte que ja existien prèviament a la llei no se’ls exigeix l’obligació d’estar situats en una zona que admeti l’ús religiós segons un planejament municipal posterior.

Les entitats religioses han de comunicar a l’administració competent el compliment de les condicions bàsiques de seguretat. I en tot cas:

  1. Una persona acreditada tècnicament ha de fer l’informe de solidesa estructural suficient del centre de culte.
  2. Els espais han de disposar de mitjans d’extinció d’incendis i, com a mínim, d’un extintor de capacitat 21A-113B per cada cinquanta metres quadrats de superfície, amb un mínim de dos, a l’interior del centre, i d’un extintor per cada quinze metres de recorregut en els passadissos i accessos exteriors.
  3. Els locals han de disposar de sortides d’evacuació conforme al que es determina en el decret segons el nombre d’assistents.

Per tal de garantir que la informació arribi tant a les entitats religioses afectades com a les administracions locals cal comptar amb la col·laboració de totes les administracions, així com amb les federacions religioses i confessions. La Direcció General d'Afers Religiosos ha mantingut un seguit de reunions i actuacions amb les entitats municipalistes, les diputacions i els ajuntaments, per tal d'oferir informació, formació i assessorament a les administracions locals.

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.