Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Per saber-ne més

Enllaços relacionats

Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR/Lleida) Pionera en practicar la normalització lingüística a les aules, va ser també la primera escola de la ciutat en crear una associació de pares. Aquest curs el Col·legi Episcopal de Lleida celebra 60 anys de trajectòria arrelada a la ciutat i orientada a crear comunitat educativa.

La directora del Col·legi Episcopal de Lleida, Antonieta Mateus, considera que el projecte “està ben arrelat a la ciutat” i que l'equip educatiu té “ganes de continuar servint a les famílies que creuen en la proposta educativa del col·legi”. I això implica també, assegura, plantejar-se “qüestions gruixudes”. Així ho van fer dissabte en el marc de les jornades 'Nous paradigmes de comunicació en l'educació', convocades amb motiu dels seixanta anys de l'escola.

Més de 8.500 alumnes i més de 6.500 famílies han transitat aules i passadissos d'un projecte cristià que va començar el 1958 amb 24 alumnes en una casa que les religioses de Santa Anna havien cedit al carrer Acadèmia. Avui, al número 38 del carrer Doctor Combelles, el Col·legi Episcopal de Lleida atén infants d'educació infantil i primària, i adolescents i joves d'ESO, batxillerat i cicles formatius. Amb quin objectiu? El projecte “vol cultivar els valors personals i socials des dels fonaments cristians per a transformar l'entorn”.

Precisament de l'entorn va parlar Antoni Puigverd davant de mestres, professors, pares, mares, antics alumnes i gent vinculada a la mateixa ciutat de Lleida, que van ser convidats a les jornades sobre comunicació i educació. Entre el públic, també el bisbe de Lleida, Salvador Giménez, que és l'últim responsable de l'escola. Amb la conferència 'Educar i comunicar en l'era de les emocions', el periodista i escriptor va radiografiar la societat actual.“Les escoles no són illes, sinó que formen part i són testimonis del que passa a la realitat”, va assenyalar Puigverd.

Temps, esforç i lentitud

Una societat canviant, que practica l'emoció com a criteri primer, que acumula dades irrellevants i que s'alimenta de la “lògica de l'excés”. Puigverd també va descriure el món d'avui en base a “la tirania del present i de la velocitat”. Aquesta lògica, diu, va “en contra del món de l'aula” perquè “l'aprenentatge necessita de temps, esforç i lentitud”.

Per contrarestar els valors líquids imperants, el periodista va recomanar a l'escola “mantenir el cànon dels valors”. En concret, va defensar com a necessari fer una clara distinció alumne-professor, desactivar la tecnologia dins les aules, potenciar l'ànima de les escoles, adaptar la proposta didàctica davant d'uns alumnes canviants i tornar a les llengües, les matemàtiques i les humanitats com a les matèries essencials.

“Tot el que he fet a la vida, ho he fet perquè el Fèlix m'aprovi; era el meu heroi, li veia totes les virtuts”, va dir recordant dues figures cabdals del seu temps a l'escola: el Fèlix i la Paquita. L'escriptor va tancar la intervenció amb un encàrrec per a l'equip d'educadors: fer prendre consciència als alumnes que no són esclaus d'aquest món. “Del que es tracta a l'escola és d'alliberar els alumnes”, va concloure.

Gent d'esperança

“La societat ens presenta uns reptes descomunals i no som optimistes, però som gent d'esperança”, va recollir la directora del centre, Antonieta Mateus, en la cloenda de les jornades de dissabte. Després de la reflexió conjunta dels diferents tallers i d'Antoni Puigverd sobre els reptes de l'escola davant del moment comunicatiu actual, la directora va subratllar el valor de “crear comunitat educativa”.

Els alumnes del centre treballen enguany amb el lema '60 anys, llavor de futur' . Una mirada esperançada, segons va explicar Antonieta Mateus, dels qui “mirem el futur, construint-lo dia a dia”. Mateus va lligar la vigència d'aquest propòsit amb la identitat cristiana del col·legi: “Sabem en qui tenim posada la confiança i sabem que el ser humà, malgrat tots els que ens fan por, estem en bones mans”. I va afegir-hi el factor col·lectiu: “Estem junts, en bones mans, no individualment”.

Les jornades educatives que el Col·legi Episcopal ha convocat pel seu seixantè aniversari van començar divendres i tindran continuïtat els mesos de febrer, abril, maig i juny. Les diferents sessions proposades giren al voltant de la comunicació.