Pasar al contenido principal

Sempre que faig un curs per a catequistes, una de les preguntes que em plantegen amb més recurrència és la compatibilitat entre la ciència i la fe. És un tema que els preocupa, ja que és una qüestió que cada any surt de manera espontània en les catequesis d’infants i joves. Per ells és un tema important i esperen una resposta que estigui a l’altura de les seves expectatives.

Vivim en una cultura molt marcada per les ciències. Valorem molt positivament les seves aportacions i sabem que la seva reflexió és rigorosa. Per tant, el necessari diàleg fe-raó que l’Església ha de fer en cada època, ara ve molt marcat per les ciències.

Sovint aquest és un àmbit en el qual els preveres necessitaríem una major preparació, per donar raó de la nostra fe. Ho veiem com un camp molt complicat, en què el més sensat és quedar al marge per por de no ficar la pota.

Actualment ens trobem en un dels millors moments històrics d’aquest diàleg. Durant la segona meitat del segle XX s’ha desenvolupat un fructífer diàleg a tres bandes: filosofia, teologia i ciències que ha esclarit la immensa majoria de les dificultats històricament plantejades. També ho ha afavorit el fet que en els darrers anys han entrat als seminaris joves amb estudis científics previs, i que s’han format en el camp del diàleg ciència-fe; aquests preveres ajuden a normalitzar aquesta relació.

La Facultat de Teologia de Catalunya s’ha pres molt seriosament aquest diàleg. Tenim la sort de comptar amb un grup de professors amb formació científica i que s’han especialitzat en els estudis del diàleg entre ciència i fe. L’any 2008 es va formar un seminari de professors que han reflexionat sobre el concepte de creació en l’àmbit d’un cosmos en evolució. El fruit d’aquest diàleg va ser la publicació del llibre Trinitat, Univers, Persona (2013).

Vam detectar que a nivell de l’Església Catòlica no hi havia cap curs online que divulgués els fruits madurs que s’han aconseguit en els darrers 30 anys. I amb el patrocini del Pontifici Consell de la Cultura i de la John Templeton Foundation vam iniciar el curs 100% online www.cienciaifebcn.com.

El curs compta amb 24 lliçons realitzades per 13 especialistes del diàleg entre ciència i fe, i que treballen en diferents universitats de casa nostra i de Roma. Els temes tractats són molt variats. Alguns són de divulgació científica posant a l’abast el que hauria de saber un cristià sobre l’evolució còsmica, biològica i antropològica; el tema de les cèl·lules mare i el procés de desenvolupament d’un embrió. També s’aborden temes històrics, com el paper de l’Església en el cas Galileu i en el darwinisme. En el curs es descobreixen molts preveres i religiosos que han estat molt actius en la recerca científica en els darrers tres-cents anys. Altres temes són de caire filosòfic, com la manera en què les ciències són un accés a la realitat. Finalment s’aborden temes teològics en una clau de diàleg, com: què vol dir crear en un món que evoluciona? Quina és la relació entre Crist i l’evolució còsmica? Podem esperar miracles en la nostra vida? Encara podem parlar d’ànima?

El curs es desenvolupa a través d’un modern sistema d’aprenentatge. Cada lliçó comença amb un vídeo filmat en llocs molt diversos i en el qual el professor fa una introducció al tema. Després hi ha un text en el qual s’han incrustat imatges i vídeos que ajuden a copsar millor el contingut de la lliçó. Hi ha un fòrum entre els alumnes i un accés a molts documents i llibres seleccionats per saber més del tema.

Fins ara s’han matriculat més de 600 alumnes de tot el món, i la rebuda ha estat molt positiva, ja que un 95% dels nostres alumnes recomana el curs als seus amics. Crec que és un curs que pot ser de gran utilitat per a la formació permanent dels preveres, ja que s’estudia un tema apassionant i es pot fer tot des de casa en ser 100% online.

Emili Marlés Romeu

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.