TSKV: In-dignats
(TSKV) Les manifestacions socials sempre són ambivalents. És difícil copsar-ne totes les dimensions. En primer lloc, perquè depèn de la nostra perspectiva. En el meu cas porto dos anys destinat a Roma, per la qual cosa no he pogut experimentar personalment aquest fenòmen. Però m’han sorprès i m’han interpel•lat les visions que he conegut des de l’exterior per companys de classe de diverses procedències que representen els cinc continents. M’apropo a aquest moviment amb el desig d’aprofundir-hi i deixar’me interpel•lar des de la meva fe cristiana.
Primera reflexió. Etimològica. In-dignació. La negació de la dignitat; en aquest cas, la dignitat humana. Un dels conceptes que és font de discussió a nivell polític, social, econòmic... Al nostre país tendim a oblidar. El coneixement històric ens diu que potser –gairebé segur- estem vivint una de les èpoques on la nostra dignitat és més respectada. Hem de recordar que la nostra democràcia és jove i ha estat conquerida durant segles, amb tensions importants com la Guerra Civil i diverses dictadures. Repassem, per exemple, quantes Constitucions ha conegut el nostre país i la seva durada. El joc democràtic actualment està obert i garantit.
Potser ens hem de preguntar per la nostra actitud a nivell personal i col•lectiu. Jesús va qüestionar constructivament i críticament la seva societat. Essent Déu, es va encarnar. L’Encarnació demostra el grau més gran de solidaritat de Déu amb la humanitat. Jesús va saber demostrar compassió, capacitat d’anàlisi i inconformisme. Es va basar, sobretot, en la seva coherència personal. Potser nosaltres hauríem d’examinar la nostra. Com hem participat com a ciutadans per construir el nostre país? Com hem valorat i participat dels avenços o com hem afrontat els problemes i hem buscat una sol.lució?
Les persones que participen d’aquest moviment han analitzat la situació –sistema econòmic, atur, vida política- i troben motius suficients per adoptar aquesta actitud. La in-dignació ha de néixer de la im-plicació. Els drets es fonamenten en els deures recíprocament. Jesús és un model d’implicació i de coherència fins a l’extrem, representat i evidenciat a la creu.
És lloable que, actualment, tantes persones actuïn i es manifestin de forma espontània. És un primer pas. Potser ja hem esgotat les possibilitats del model actual i creiem, com tants d’altres, que un altre món és possible. En sentit cristià, que hem de continuar col•laborant per la construcció del Regne de Déu. Resta el repte de proposar solucions, alternatives creïbles. Això suposarà la necessitat de reformes. També a nivell personal. Espero que no oblidem altres societats o estats on encara no poden manifestar aquesta indignació. Malgrat tot, som uns privilegiats perquè nosaltres ho podem fer i, amb humilitat, hauríem de reconèixer-ho i comptar amb aquells que resten exclosos per tants motius.
Òscar Fuentes sj
Autor/es
El Centre d’Estudis Pastorals del les Diòcesis Catalanes és una Institució nascuda el mes d'octubre de 1968 al servei de la reflexió pastoral dels vuit bisbats de Catalunya que configuren la Província Eclesiàstica Tarraconense.
Els seus inicis van ser marcats per l'etapa immediatament postconciliar. Els cursos bàsics de pastoral,...
El SIJ és el Secretariat Interdiocesà de Joventut de Catalunya i les Illes Balears de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) on hi formen part els delegats diocesans de pastoral de joventut i els presidents i consiliaris dels moviments i realitats de pastoral juvenil acompanyats pel bisbe encarregat de joventut de la CET.
Des de les deleg...
Maristes enxarxa és un punt de trobada “a la xarxa” de tots els joves relacionats amb la Pastoral Juvenil Marista de Catalunya. Aquest lloc web és un espai dinàmic de difusió de propostes i iniciatives (formatives, d’interioritat, de pregària, de celebració, de voluntariat, de solidaritat, d’acompanyament,...) que us poden engrescar...
Artículos Anteriores
Enlaces
altres blogs
Més actualitat
- Fundació Escola Cristiana:"Hay que combatir la LOMCE" Catalunya Religió
- "Cualquier aprendizaje está vinculado a una emoción" Catalunya Religió
- No basta con la formación musical para dirigir cantos Catalunya Religió
- El Festival Canòlich Music, también para familias jóvenes Catalunya Religió
- La religión y las matemáticas Ramon Bassas
- ¿Un payaso hace política y un político hace de payaso? Miquel Barbarà
- El Vaticano niega que el Papa Francisco realizara un exorcismo el domingo La Vanguardia Catalunya Religió
- La elección del papa Francisco vivida por Francesc Romeu. Catalunya Religió
- Mia Farrow, nueva fan de Teresa Forcades El Singular Catalunya Religió
- Genocidio lingüístico del catalán Lluís Serra
- Empieza a oler a oveja, por José Lorenzo Vida Nueva Catalunya Religió
- Escolapios catalanes en Senegal Catalunya Religió
- 1 de 3
- ››
El més vist
- 14/05/2013 | Responsables internacionales de educación de las Teresianas se reúnen en...
- 12/05/2013 | Taltavull: "La Eucaristía no puede ser la mesa de unos privilegiados...
- 13/05/2013 | Resiliencia y Biblia
- 16/05/2013 | Banyoles acogerá el próximo 'Aplec de l'Esperit' 2014
- 17/05/2013 | El valenciano Enrique Benavent, nuevo obispo de Tortosa
- 9/05/2013 | La Iglesia pensada por los laicos
- 10/05/2013 | "¿Qué podemos hacer para animar a vivir el franciscanismo?"
- 17/05/2013 | Los frutos de la intercongrecionalidad
- 16/05/2013 | "Montserrat no debe ser objeto del juego político bajo"
- 9/05/2013 | Entidades judías exigen frenar la "banalización" del nazismo
- 11/05/2013 | Joan Ferrer y Narcís Comadira traducen el Cantar de los Cantares
- 18/05/2013 | "Hay una demanda de búsqueda espiritual en todos los ámbitos"
- 1 de 15
- ››







