Reflexions del tercer pelegrinatge: de Montserrat a Czestochowa (II)

(II). Czestochowa i la fe d’un poble
Si la Verge de Montserrat és la Princesa dels Catalans, la Mare de Déu de Czestochowa és la Reina de Polònia. És també una Verge negre. Montserrat i Czestochowa representen dos santuaris nacionals on s’expressen la història i la fe d’uns pobles. Polònia està envoltada pel món germànic i escandinau de matriu protestant a l’oest i al nord, i per Rússia i Ucraïna, majoritàriament ortodoxes, a l’est. Ha anat construint i mantenint la seva identitat nacional gràcies a la seva llengua, a la seva cultura i a la seva fe catòlica. Malgrat dos segles sagnants, malgrat la mort de més de sis milions de polonesos durant la II Guerra Mundial, malgrat la llarga nit del malson comunista, Polònia ha estat capaç de mantenir la unitat del seu poble,  preservar la seva cultura i llengua en bona mesura gràcies a la cohesió, més enllà de les diferències habituals de tota comunitat històrica, que ha significat la fe i l’Església Catòlica.
 

I la fe i la història d’aquest poble es manifesta al Santuari de Jasna Gora a  Czestochowa. El Santuari es troba al capdamunt d’un petit turó que domina la ciutat. A diferència de Montserrat, el Santuari s’aixeca enmig d’una ciutat gran, industrial, envoltada per autopistes i per l’enrenou habitual de les grans urbs. Enganxat al Santuari s’aixeca un gran altar que presideix un immens pla que pot acollir desenes de milers de persones. El dia 15 d’agost, el dia de la Verge, és el seu gran dia i pelegrinatges a peu de tots els racons de Polònia hi convergeixen. El dia 15, expliquen, la ciutat s’omple de pelegrins. De tota manera, cada dia el Santuari és visitat per molta gent. Molts pelegrins agenollats circulen en silenci per la capella de la Verge. La Basílica, quasi del tot rehabilitada, està constantment envoltada per persones i grups que hi circulen en totes direccions, que preguen de manera senzilla i entusiasta i que ens recorden una certa i peculiar expressivitat espiritual de les esglésies cristianes de l’orient. El catolicisme polonès bé que és aferrissadament llatí no deixa d’estar impregnat, començant per la mateixa icona de la Verge, per l’herència de les esglésies d’orient.

El Catolicisme a Polònia continua essent omnipresent en la societat polonesa i una nova icona s’aixeca cada dia amb més força: Joan Pau II. La seva petjada es troba una mica per tot arreu. La seva vida i el seu testimoniatge impregna d’esperança la societat polonesa perquè  Joan Pau II no va deixar mai de costat la seva identitat polonesa i va liderar, de manera discreta però eficaç, el procés que portaria Polònia a ser el primer país de l’antiga Europa de l’Est que trencaria amb el règim soviètic. Pel polonesos, Joan Pau II és, en primer lloc, en Karol, el sacerdot i després Cardenal de Cracòvia, l’expressió de l’esperança d’un poble.  

Etiquetas: