"D'homes i de déus, memòria i herència imprescindible", per Peio Sánchez

L'estrena a les sales espanyoles, aquests dies, del film francès "De dioses y hombres" (Xavier Beaubois, 2010) he despertat l'interès de la crítica, que elogia sense embuts aquest relat, explicat des de dins, de l'assassinat d'un grup de monjos cistercencs, ocorregut a la vida real a l'Algèria de 1995 de la mà del terrorisme islamista, del que en podeu fer un tast en aquest vídeo:

Peio Sánchez creu que "más que una reconstrucción de los hechos, un profundización en los motivos de la elección de unos hombres que enfrentan la muerte". Pel sacerdot i crític de cimema religiós, "el director sabe entrar en las cuestiones profundas y en la entraña creyente de su decisión que se forja orando más allá de sus miedos. Su última cena, en una secuencia magistral e inspirada, será una epifanía musical y silenciosa de su disponibilidad en primeros planos para creer en que Dios saca lo mejor de cada ser humano, de cada rostro. Su muerte, realizada como un presagio en elipsis, será una esperanza donde las víctimas y los verdugos, son reunidos por la blancura trascendente y infinita del Dios que sienta a la mesa, hoy vacía, a todos los hombres hermanos".

A banda d'aquesta, recomanem altres crítiques com la de Jordi Costa a El Punt, la de Carlos Boyero a El País, o la d'Imma Merino a l'Avui; un post al bloc de la crítica Judith Vives; apunts al web de monestir de Santa Maria de Las Escalonias (Còrdova), aquí; aquest article de Josep Mª Fonalleras a El Periódico; aquest altre de Ramon Solsona a El Punt; aquest altre d'Antoni Nello a aquest mateix portal de CatalunyaReligio.cat, com també ha fet Laia de Ahumada; o aquest de Joan-Andreu Rocha al Centre d'Estudis Jordi Pujol; o aquesta ressenya a Ecclesia, aquí. El mateix Peio Sánchez parla del ressorgiment del cinema religiós en aquests temps al portal Universitaties.

Podeu consultar cartelleres aquí.