Vés al contingut
Catalunya Religió

(Laura Mor –CR) En un curs acadèmic en què les escoles dels jesuïtes han fet visibles molts canvis en línia d'un nou model pedagògic, l'inici del segon trimestre pot ser un bon moment per recordar quin eix inspira i fonamenta la personalitat d'aquests centres en transformació.

El secretari internacional d'educació de la Companyia de Jesús, el jesuïta colombià José Alberto Mesa, explica en aquest vídeo la influència d'un text que no va néixer per a les escoles, però que avui és un marc de referència també en l'àmbit pedagògic: els Exercicis Espirituals de Sant Ignasi de Loiola.

"Els primers jesuïtes mai no van relacionar els exercicis espirituals amb la pedagogia que estaven implementant", diu Mesa. Sense ser "una teoria de l'educació", sinó "una vivència espiritual" els Exercicis són avui plenament vàlids també per a la tasca a l'aula.

El jesuïta parla així de la necessitat de formació permanent, en clau també espiritual, del professorat i de l'enriquiment entre laics i religiosos en el projecte comú educatiu. Com a curiositat Mesa explica que de vegades “els laics ens demanen més formació espiritual de la que els jesuïtes pensem que necessiten”.

En el capítol dels reptes, presenta “la tensió dinàmica” d'educar integrant la diversitat des de l'arrelament a la pròpia identitat, així com el fet de trobar els mecanismes per educar persones conscients, competents, compassives i compromeses.

D'altra banda, explica que, si bé fa temps que les escoles dels jesuïtes han assumit en el discurs la necessitat d'establir aquest nou model, encara hi ha molt de camí a recórrer pel que fa a la pràctica diària a l'aula. I això és part del compromís de tots els que van participar en el SIPEI, el Seminari Internacional de Pedagogia i Espiritualitat Ignasiana, celebrat a Manresa durant el primer trimestre de curs.

“Educar és apropar l'evangeli”

En el vídeo, Mesa també considera que l'escola catòlica en general ha d'abandonar el discurs victimista per presentar-se com una “solució” als problemes del món, amb un testimoni viscut des de la frontera educativa que “integra les noves tendències pedagògiques amb la persuasió profunda que educar és apropar l'evangeli”.

Els jesuïtes estan implementant mètodes d'avaluació de l'impacte educatiu de les seves escoles va dir també durant l'entrevista a CatalunyaReligió.cat, si bé és un camp que encara han d'explorar.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.