Vés al contingut
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR/ Girona) La institució Vedruna mostra signes de vitalitat i afermament a Catalunya. Aquest dimarts l'auditori del parc de la Devesa de Girona ha acollit 1.400 mestres en la tercera formació conjunta dels claustres de les 36 escoles que la congregació té a casa nostra. La jornada ha tancat el treball formatiu que els educadors van iniciar al gener i que ha confrontat el projecte educatiu Vedruna amb els reptes pedagògics de la Catalunya del segle XXI.

En parlem amb Ramon Rial, director general de l'Escorial de Vic i coordinador de la jornada, i amb alguns dels membres del seu equip, Manel Salas, de l'Escola Vedruna de Balaguer i Mario Mercader, de l'Escola Vedruna de Palamós. En aquest vídeo també explica les claus de la identitat Vedruna la germana Roser Galceran, que forma part de l'equip Vedruna que coordinadora els temes educatius des de Tarragona.

La jornada conclou tot un treball d'avaluacions compartides sobre la tasca de dins i de fora de l'aula, que ha servit per relatar anècdotes significatives d'arreu del territori, per donar significat i relleu a la missió educativa Vedruna i per concretar intuïcions pedagògiques i línies metodològiques de futur.

“Teniu la missió més important del món: educar”

La coordinadora de l'Equip de Centres Vedruna d'Europa, Tomy Pastrana, ha donat la benvinguda als assistents i ha definit la trobada com “un pas més per afermar la xarxa Escola Vedruna”. Pastrana ha recordat la missió inicial del projecte: “Vam néixer per ser signe de Déu en les escoles i en la cultura". I ha trencat una llança en favor dels espais formatius i de reflexió per tal que “en el dia a dia allò urgent no ens faci oblidar allò important”.

Aquesta mateixa idea l'ha recollit el sociòleg i educador social Jordi Collet quan ha afirmat amb rotunditat que “en educació és necessari fer coses profundament inútils”. En l'anàlisi dels resultats presentats presentat aquest dimarts, Collet ha fet una crida a “replantejar l'educació lenta” i a “transformar l'avaluació perquè serveixi per aprendre i no per fiscalitzar”.

El periodista Carles Capdevila ha encoratjat el col·lectiu de mestres i professors a “abraçar els canvis de la revolució tecnològica amb il·lusió, perquè si no la tecnologia us abraçarà a vosaltres i perjudicarà la vostra missió”. I hi ha afegit que “canviar és l'únic camí per millorar”. En la seva explicació, ha advertit que convé no confondre els mitjans amb la finalitat i ha dit als mestres que el seu rol continua sent el de sempre, acompanyar i aportar criteri en el camí de l'educació: “Teniu la missió més important del món –educar– i, a més a més, ho heu de fer amb il·lusió”.

Capdevila ha explicat l'actual canvi d'època referint-se a la fi del monopoli del coneixement per part de tres professions: “Hem acabat amb la impunitat dels metges, els mestres i periodistes”. En aquest marc, ha definit la confiança com una inversió: “Ens hem d'adaptar a un nou món horitzontal on ja no tenim l'autoritat regalada sinó que ens l'hem de guanyar dialogant”. Per a fer-ho, Capdevila –que té quatre fills– ha dit que “una de les claus és la bona comunicació” amb les famílies (vegeu aquí la seva intervenció íntegre).

Finalment, el psicòleg Pau López ha recollit l'anàlisi de punts forts i febles del treball formatiu realitzat pel professorat de l'escola Vedruna. Així, ha parlat de la necessitat de mantenir un estil propi que inpregni de caràcter l'acció educativa: “Educar 'a la nostra manera' és imprescindible”, ha dit López. També ha recordat que “l'èxit del líder és desaparèixer” i que els educadors han de tenir “una clara vocació que contribueixi a un món millor”.

L'acte ha comptat, entre d'altres, amb la presència del secretari d'Escola Cristiana de Catalunya, el jesuïta Enric Puig; del director generals de Centres Concertats, Miquel García, representant la conselleria d'Ensenyament; i de Ramon Reyero de l'Equip de Centres Vedruna d'Europa. L'acte l'han tancat la la presidenta de la coordinadora de les Escoles Vedruna de Catalunya, la germana Montserrat Espinalt.

Aquesta és la tercera trobada formativa d'educadors Vedruna. La primera es va celebrar al Fòrum de Barcelona, la segona a Sitges i enguany a Girona. Totes les escoles d'arreu de l'Estat han compartit aquesta mateixa formació, amb jornades similars a Valladolid i Alcoi.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.